ÅSIKT

Låter maten tysta mun

Ronald McDonald talar inte om hamburgare

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ Financial Times berättar att McDonalds oroas av den snabbt ökande fetman i Kina. Snabbmaten har invaderat landet och i befolkningen finns nu 281 miljoner överviktiga. Om inget görs kommer Kina enligt WHO att ha 25 miljoner diabetiker till 2025.

McDonalds har i dag 775 restauranger i landet och siktar på att nå 1 000-strecket lagom till olympiaden 2008. Företagets marknadsföring i Kina riktar sig främst till småbarnsmammor(!), och det är bland barn fetman sprider sig snabbast. Det finns alltså, som en marknadskonsult säger i artikeln, stor risk för ett ”Super size me-bakslag” också i Kina. Filmen där Morgan Spurlock lever på hamburgare i 30 dagar har försvagat det multinationella företagets redan tidigare fallande vinster i USA och många andra länder. Så nu agerar McDonalds för att rädda den kinesiska marknaden. I vad Financial Times betecknar som ett ”ovanligt partnerskap” med Kinas utbildningsdepartement skickas Ronald McDonald-clowner runt i skolorna för att upplysa barnen om vikten av motion och näringsriktig kost. 1000-tals skolor har redan fått besök av denna speciella ”clown-show”, som man hoppas ska skydda McDonalds varumärke om medierna skulle försöka hitta en ”syndabock” för folkhälsokatastrofen.

I ett försök till moraliskt försvar för kampanjen säger Gary Rosen, marknadschef för kinesiska McDonalds, att ”Clownerna talar inte om företagets mat”. Vilket väl är själva problemet.

Dan Josefsson (kultur@aftonbladet.se)