Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Fattigt och rikt på festivalen

Klaus Härös ”Den nya människan” invigde Göteborgs filmfestival.   Klaus Härös ”Den nya människan” invigde Göteborgs filmfestival.

 När Göteborg Film Festival firar trettio märks det mest på det stadigt större omfånget. Den geografiska spridningen har ökat och årets nyhet, Bergakungens salar, innebär att festivalen kantrar än mer från Järntorget till ”evenemangsstråket” intill Ullevi och Mässan. Det blir kulturgeografiskt en annorlunda festival – större synlighet på stan, glesare där det förut varit fullt.

 

  Klaus Härös invigande film Den nya människan har ett engagerande ämne – efterkrigstidens tvångssteriliseringar av framförallt unga kvinnor ur under- och arbetarklass – men tappar bort sig i klichéerna. Varje scen är avslutad, enskild, irriterande klar och tydlig. Kvar lämnas betraktaren med den stora frågan: Hur var det möjligt?

Filmens svar, mänsklig ondska, räcker inte förstås men å andra sidan förtydligas både köns- och klassförtryck – faktiskt mer än i Härös tidigare filmer.

 

 Samtidshistoria i fiktiv form är ingen självklart lättsmält genre och som en absolut motpol framstår Stephen Frears förbryllande The Queen, filmen om drottning Elizabeth II och krisen efter prinsessan Dianas död. Kunglighet och överklass är oljerock, hundar, jakt och jeep, politiken är talskrivare som jobbar hela nätterna och drottningen själv, hon är känslig, ledsen och behärskad. Visst är filmen satirisk. Men den skildrar också ett klaustrofobiskt nät av konventioner. Så väl att monarken nästan blir offer och vi blir – jo, just det: fast i filmens förtrollning, manipulerade av en fantastisk historia. Festen kan början.

Ulrika Stahre
Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet