ÅSIKT

Kärlekens och rättvisans år

Dagens Gormander

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ Det råder just nu en pinande medvind för välgörarna i organisationer som Röda Korset och Rädda Barnen. När man läser om hur mycket frontfigurerna tjänar så blir man verkligen glad å deras vägnar. Bengt Westerberg, ordförande i Röda Korset, får 800 000 kronor och generalsekreteraren, Christer Zettergren, drygt en miljon om året. Rädda Barnens generalsekreterare, Charlotte Petri Gornitzka, får en lön på en miljon.

Varje gång jag lägger en slant i insamlingsbössan på torget så gläds jag åt att högt förtjänta medborgare får den ersättning de är värda.

De flesta människor har säkert inget emot att välgörare belönas med materiella rikedomar. Men tyvärr finns det avundsjuka kritiker som till och med hävdar att Westerberg och Zettergren tar de afrikanska barnens pengar. Deras löner skulle nämligen räcka till skolgång, bostad och mat för 700 afrikanska barn.

Därför kommer välgörarna inom kort att framträda och berätta att de nu tänker gå ner i lön, säger en säker källa inom Röda Korset. Även om de afrikanska barnen är väl införstådda med att de generösa lönerna tillkommit för deras skull (hög kompetens) så är det viktigt att undanröja missförstånd.

Vårt varumärke är ju idealitet, säger källan. De kommer att framträda med ånger, en egenskap som också är en del av varumärket. De blev övertalade att ta emot så mycket pengar. De tänkte inte på att de fattiga barnens pengar gick till lyx och flärd.

■ ■ LARS-ERIC PETERSSON ARENA. Inom Skandia börjar man nu fundera på ett nytt och vinnnande koncept. Många stora företag låter ju bygga idrottsarenor som till exempel Läkerol arena i Gävle, Löfbergs Lila arena, Karlstad, Cloetta center, Linköping och Eon arena, Timrå.

Swedbank har tre arenor i Västerås, Malmö och Örnsköldsvik och planerar nu den fjärde, nationalarenan i Solna.

Från säkra källor i Skandias ledning kommer nu uppgifter om att man planerar en ny, stor och konkurrerande idrottsplats, Lars-Eric Petersson arena, i Stockholm.

– Varför inte, säger en talesman för Skandia. Vi måste förbättra vårt varumärke. Nu söker vi försoning. Lars-Eric är en utmärkt representant för ett entreprenörskap som vågar ta risker. Dessutom blev han ju släppt i brist på bevis.

■ ■ STRINDBERG FÖRSONAS MED HÄXAN SURTANT. Vi har just sett mäktiga serier om August Strindberg på tv. Peter Birro har berättat hur författaren fick sparken av Dagens Nyheters elake redaktör Rudolf Wall, vilket han inte fick, och Leif Zern har försvarat framställningen. Man behöver ju inte vara sanningsenlig i allt, hävdar han. Det handlar ju om dikt.

Precis. Det här är bara en första upptakt.

Det kommande året går i Strindbergs tecken. Stadsteatern i Stockholm spelar Mäster Olof och Stora Landsvägen medan Dramaten framför de tre kungadramerna Gustav Vasa, Kristina och Gustav III.

Det är underbart, säger en lycklig skådespelare. Strindberg har ju allt.

Utanför teatern vimlar det av kreativa idéer. Kocklandslaget planerar att presentera en remake av Till bords med Strindberg medan redaktionen för tv-sporten vill lansera honom som skidskytt.

Han var suverän i spåret och bäst i stående, säger en källa på tv-sporten. Strindberg var bäst på flacken, säger Stig Strand. Det handlar om att släppa loss skidorna och låta dem göra jobbet.

Bolibompa berättar om Strindbergs barndom och hur han utmanar häxan Surtant och till sist uppnår försoning.

En utmärkt idé, menar Turistrådet. Ute i världen vet man, med undantag för Woody Allen, nästan ingenting om Strindberg. Det beror, enligt Turistrådet, på att varumärket är hotfullt. Men genom försoning med häxan Surtant kan vi få upp intresset för varumärket Strindberg i världen.

Doktor Gormander