ÅSIKT

Tiden hinner i kapp Fassbinder

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ Vissa pjäser ändrar karaktär när de återkommer efter års frånvaro.

Rainer Werner Fassbinders 70-talsmelodram Petra von Kants bittra tårar är ett exempel. När den först spelades på Unga Klara var begrepp som queer och pride inte ens påtänkta. Att Fassbinder, själv öppet homosexuell, skrev om kvinnor som älskar, utnyttjar och sviker varandra sågs nog främst som en metafor, ett sätt att genom en förskjutning från det traditionella perspektivet utsäga något om kärleken.

I dag är det svårt att inte se att detta är en pjäs om en lesbisk kvinna som faller handlöst för en (betydligt yngre) kvinna, som inte är lesbisk, utan som utnyttjar henne för att göra karriär. Det handlar om en kvinna som sexuellt trakasserar sin assistent som dyrkar henne, som försörjer sin mor som föraktar henne och som föraktar sin dotter som älskar henne. Och

som kanske djupast föraktar den gamla väninnan som envist hävdar lyckan i sitt heteroäktenskap.

Det handlar alltså om kvinnor som ger sig hän till en kärlek utan förskonande omskrivningar. Här finns ingen man som har den ekonomiska eller sexuella makten. Här finns bara kvinnor. Det räcker till ett litet helvete det med.

■ ■ Föreställningen i Hugo Hanséns regi har en lysande öppningsscen där Pia Johanssons brutala modeskapare Petra låter sig betjänas vid uppstigningen av sin assistent Marlene. Jessica Liedbergs stumma spel laddar föreställningen rakt igenom. Hennes nakna rygg under den slitsade grå kavajen talar sitt eget språk, och varje rörelse, varje blick mellan dessa två ångar av en hotfull sensualism.

Den är annars en bristvara i föreställningen. Sorg och svartsjuka, raseri och även blixtsnabb humor ersätter upptaktens sensualitet. När Pia Johanssons läckert maktfullkomliga Petra drabbas av Helena af Sandebergs ljuva karriärist Karin förvandlas affärskvinnan till förälskat flickebarn.

Då blir det för mycket realism och för lite melodram. Men det hindrar inte Petra von Kant från att vara ett kärt återseende.

FAKTA

Teater

PETRA VON KANTS BITTRA TÅRAR

av Rainer Werner Fassbinder

Övers: Lars Bjurman.

Regi: Hugo Hansén.

Scenografi: Lars Östbergh.

I rollerna: Pia Johansson, Helena af Sandeberg, Jessica Liedberg, Iwa Bohman. Lena Nilsson, m.fl.

Scen: Stockholms Stadsteater, Bryggan.

Speltid: 1 tim 30 min.

Tove Ellefsen Lysander