ÅSIKT

Eviga äro de ungas uppror

Sofia Ledarp och Jonas Karlsson.
Foto: Foto: MIKAELA WESTERHOLM
Sofia Ledarp och Jonas Karlsson.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

■ ■ Förlösning är ett nyckelbegrepp inom religionen, oaktat konfession. Förlösning ger också den epilog som Lennart Hjulström lagt in efter applådtacket för Mäster Olof på Stadsteatern i Stockholm. Det är den scen ur Strindbergs Gustav Vasa där Olof och Kristina tar farväl av sin son Reginald som ska resa till Wittenberg.

Jonas Karlsson gör en närmast hädisk Reginald, ligger lealös i stolen och drar på orden som värsta skoltrötta elev anno 2008. Det är förlösande roligt, kanske därför att uppsättningen av Mäster Olof sätts i komisk blixtbelysning: upproret mot det bestående och dess besvikelser.

Charles Korolys scenrum är drömmens, klätt i det slags röda färg Ingmar Bergman trodde själens insida hade. Bland några stolar, en skrivpulpet och enstaka rekvisita balanserar pjäsen mellan drömmens ideal och verkligheten den krassa. Tonen är lågmäld, liksom inåtvänd, där kostym och gester gör lätta nedslag från 1500-talets reformation till 1900-talets maktrepresentaner.

Mycket i Strindbergs text är struket, framför allt de scener där det katolska och protestantiska möts. Kvar finns själva protesten: den unge Olofs lust att förändra och det beståendes kompakta övertag. Kvar finns också det som skulle göra Strindberg världsberömd, den redan här kvickt formulerade könskampen. Scenerna mellan Olof och Kristina är som en algoritm för de kommande kammarspelen.

Tilltalet från scenen är ofta uppfordrande, inte alltid angeläget, heller inte alltid nog teatralt, trots den melodramatiska musiken som framförs live på scen. Bäst är det när ett slags skörhet uppnås, punkter där upproret möter makten men är blint för dess totalitet.

Det återhållna går igen i spelet, ofta utfört med elegans, som hos Jonas Karlssons Olof, Gunilla Nyroos Fru Kristina eller Leif Andrées Gert Bokpräntare. Desto större effekt får de stilla utbrotten; Christer Fants ironiska grimaser som Kyrkvaktaren eller Ralph Carlssons självsäkre Gustav Vasa.

Men, och det är väl kontentan, inte ens upproren är var de en gång har varit.

FAKTA

Teater

Mäster Olof

av Strindberg

Regi: Lennart Hjulström

Scenografi: Charles Koroly

I rollerna: Jonas Karlsson, Leif Andrée, Ralph Carlsson, Christer Fant, Sofia Ledarp, m fl

Scen: Stockholms stadsteater, Klarascenen

Speltid: 2 tim 40 min

Claes Wahlin