ÅSIKT

Nu är det för sent

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Esbjörn Svensson vid en konsert på jazzfestivalen i Montreux.
Esbjörn Svensson vid en konsert på jazzfestivalen i Montreux.

■ ■ Sitter på en pizzeria på Lilla Essingen när nyheten om Esbjörn Svenssons död kablas ut genom platt-tv:n. Det tidigare så högljudda grabbgänget i fotbollströjor tystnar och tittar ner på sina calzones. Någon säger ”fy fan”.

Kan det vara så att det vilar en förbannelse över titeln ”Sveriges största jazzpianist”? Att det, just precis när jazzfingrarna är på absolut bästa humör, måste hända en olycka? Det hände Jan Johansson 1968 och det händer Esbjörn 40 år senare.

Det är oförklarligt, som livet självt. Det är ofattbart. Men sorgligt, orättvist? Jag vet inte. Vi utsätter oss för att kunna leva.
■ ■ Esbjörn Svensson var en del av det nya musik-Sverige under början av 1990-talet då intresset för jazz växte i Sverige, inte minst i Stockholm. Ett gäng inflyttade tjejer och killar startade band och lirade på jazzklubbar. Jazz var coolt. Somliga blev stora sångerskor, som Lina Nyberg och Viktoria Tolstoy, andra utvecklades åt pophållet och blev Bo Kaspers orkester. Somliga tog den elektroniska vägen och startade technoband som Lucky People Center.

Somliga blev E.S.T. och utvecklades till Sveriges i särklass största internationella jazzgrupp. De var alla delar av samma våg som svepte över ett modernt Sverige där alla skulle jobba med multimedia, ha mobiltelefoner och egen mejladress.

■ ■ Jag tänker på Esbjörns familj, hans nära vänner och som gotlänning tänker jag också på jazzklubben i Visby. Vem ska nu avsluta säsongen, som Esbjörn alltid gjort? Och jag tänker förstås på Esbjörn och hans lilla band, E.S.T. Det var Esbjörn, Dan Berglund (bas) och Magnus Öström (trummor). Det var det bästa bandet du kunde se live, lika levande som en lycklig Håkan Hellström eller en taggad Bruce Springsteen. Och sorgen blir min. Nu kan jag ju inte se dem. Varför gick jag inte och såg dem under de tre senaste åren? Jag skulle ha passat på.

FAKTA

Artist, musikproducent och före detta jazzkrönikör på Aftonbladet.

Tobias Fröberg