ÅSIKT

Bort från vi och dom

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Katarina Bjärvalls ”Under tiden” är hennes debutroman.
Katarina Bjärvalls ”Under tiden” är hennes debutroman.

■ ■ Katarina Bjärvalls debutroman Under tiden placerar sig mitt i ett postmodernt vankelmodigt folkhemssverige. Och avsikterna går inte att undgå. Hon vill skriva sig bort från det segregerade, fördomsfulla och egoistiska. Bort från ett inbankat ”vi och dom”, mot ett solidariskt inkluderande vi. Scenen är en av Stockholms mest eftertraktade närförorter och här lever människorna på alla diagonaler. Både i, vid sidan om och utanför den gemensamma välfärden. Passerar varandra helt nära, fast ändå förbi.

Det handlar bland annat om Dagny, som omvandlat sina egna trauman till svår rädsla för ”utlänningar” och ”främmande kulturer”. Om Newroz som trots sin liberala uppväxt väljer att inordna sig i ett traditionellt arrangerat äktenskap i ett försök att hitta sig själv. Sten har fallit offer både för en tyrannisk far och ett fyrkantigt byråkratiskt samhälle som aldrig kom till undsättning. Alla på olika sätt inlåsta, fångade, av sina egna och samhällets begränsningar.

Och så Zinar som lever i limbo i väntan på uppehållstillstånd sedan han flytt till Sverige undan en blodshämnd. Just därför kan han också ställa sig utanför, se defekterna, både i sin egen kulturella bakgrund och i den nya han möter. ”Han tänkte att det var en del av Sverige; som om det i byggandet av ett samhälle baserat på självständighet för varje individ ingick att till varje pris befria dessa individer från tanken på att deras handlande hade konsekvenser för andra.”

■ ■ När Bjärvall gör Zinar till berättelsens sanningssägare, balanserar hon hårfint på en tummad gräns där längtan efter ”autenticitet” i det moderna samhället tröttsamt ofta får symboliseras av en vurm för annorlundaheten. Men genom att Zinar görs till kritiker av den egna kulturen, blir hans figur istället en skärningspunkt för romanens överbryggande frågor. Inget är svart eller vitt. Olika uttryck av inskränkthet och konservatism kan rymmas i såväl moderna sekulära samhällen som i en traditionell hederskultur.

■ ■ Bjärvall har tänkt på allt. Faktiskt precis allt. Hon skriver initierat om svåra begrepp som kultur, hederskultur och islamofobi på en mjukt vacker och rak prosa. Skapar motbilderna till fördomsfulla förenklingar som annars med lätthet passerar som tomma retoriska figurer i samhällsdebatten. Bitvis blir det för genomtänkt och perfektionistiskt. När Bjärvall på olika sätt låter karaktärerna korsa varandras vägar för att till slut mötas, blir även tillfälligheterna som för dem samman lite för många och övertydliga. Samtidigt är det just där, då människorna plötsligt höjer blicken och ser längre än sig själva som Bjärvalls roman blir till något mer. För det här är inte bara en av de där passivt betraktande och desillusionerade berättelserna om vår egen tid. Den vill något och tror att en förändring är möjlig.

FAKTA

Prosa

Katarina Bjärvall

UNDER TIDEN

Ordfront

Hanna Larsson