ÅSIKT

Stajlad misär

Johan Rencks långfilmsdebut ”Downloading Nancy” – en iskall historia.
Johan Rencks långfilmsdebut ”Downloading Nancy” – en iskall historia.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

En svensk regissör som gör amerikansk indiefilm? Kan det bli mer perfekt för Stockholms filmfestival, som i går drog igång sin 19:e upplaga?

Regissören är Johan Renck som i festivalaktuella långfilmsdebuten Downloading Nancy spänner hela sin konstnärliga muskelmassa. Resultatet är en studie i armod – kontaktlöshet, självdestruktivitet och våldsamma självmordsfantasier.

Huvudpersonen Nancy rymmer från sin känslomässigt avstängde make för att träffa ett internetragg som lovat att mörda henne. Fast först efter några dagar av makabert s/m-sex, med redskap som råttfällor och tända cigaretter.

Det är svårt att inte drabbas av misstankar om överkompensation när man ser Downloading Nancy. Ett tydligt fall av seriositetskomplex, som om Renck med en överdos av nattsvart ångest vill sudda ut minnet av popkarriären och musikvideorna med Madonna. Men precis som med kollegan Jonas Åkerlunds metamfetaminmaniska missbrukare i debutfilmen Spun, är det svårt att få de extrema koncepten att bli uthärdliga i långfilmsformat.

I Downloading Nancy ramas den själsliga misären in av en designmässig motsvarighet. Berättelsen utspelas i miljöer där till och med formgivningen övergivit människorna. Kläder och inredning kännetecknas av en sorts stillös och smaklös americana, omsorgsfullt iscensatt och koordinerad i mjölkaktiga nyanser och olika konstfibermaterial. Till och med fiskarna i en djuraffär lever bakom perfekt nedslitna och rispade glas.

Men antistylingen arbetar emot sina syften. Downloading Nancy blir till en iskall historia. ”Du vet inte hur verklig smärta känns”, upprepar den desperata huvudpersonen gång på gång. Men hennes känslor tränger aldrig igenom den byråstajlade versionen av misär.

Roger Wilson