ÅSIKT

Kjartan Slettemark - anarkist och nyskapande konstnär är död

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Kjartan Slettermark.
Kjartan Slettermark.

Kjartan Slettemark är död.

Man önskar att det fanns ett mindre slitet ord än ”anarkist” att använda om Kjartan Slettemark. Hans konst störde samhällsordningen på så många plan att ordet känns futtigt.

Visst greps han av polisen, sattes i fängelse, vräktes från sin bostad, ockuperade Moderna museet och tapetserade Stockholm med Nixon-affischer, men hela hans liv, delvis i samhällets marginal, var en skapelse som kritiserade konformiteten.

I extravaganta, hemgjorda kläder som designats för att snatta med, gjorde han konst om och med sig själv som insats. Mest känd blev han kanske för sin happening där han utklädd till pudel, bet konstkritikern Olle Granath i foten.

Det var denna gränslöshet som skulle göra honom till en av det sena 1900-talets viktigaste svenska konstnärer.

Blandningen av polishat, galna upptåg, nakenhet, gladpack och droger straffade ibland ut honom från samtiden, men skrev in honom i historien.

?Trots att han aldrig passade in i 68-generationen var hans politiska idéer så radikala att han på egen hand uppfann svensk gatukonst och var queer långt innan ordet existerade.

Ett av hans sista projekt var att posera som HizbOLA-gutt, en blandning av norsk motståndsman och Hizbollah-anhängare.

För några år sedan diagnostiserades Kjartan Slettemark med ett hjärtfel. Hans hjärta var för stort. Något man inte behövde vara läkare för att lägga märke till.

Det var det stora hjärtat som ändade hans liv på Södersjukhuset i Stockholm, 76 år gammal.

Det anpassliga konstsverige kommer att bli oändligt mycket tråkigare när konstnären som ständigt riskerade sig själv till slut har förlorat det som var hans stora konstverk – Kjartan Slettemarks liv.