ÅSIKT

Musikmaskiner som förändrade världen

KULTUR

Aftonbladet Kultur listar apparaterna som haft störst inverkan på kulturhistorien.

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

GRAMMOFONEN

? 1877 (Thomas Alva Edison)

? 1889 (Pacific Phonograph)

Förändrade människans lyssnande i grunden och det medium som skapade populärkulturen. Grammofonen innebar genomslaget för jazzen, bluesen, countryn och själva radion, men redan från början var dansmusiken störst på skiva: polka, vals och cakewalks.

Har fått sin stora uttolkare i mediateoretikern Friedrich Kittler, vars bok Gramophone, Film, Typewriter (1986) hävdar att all humaniora måste utgå från den teknik kulturen medieras genom. Grammofonen har medierat all modern musik från opera till scratching.

En guldskiva med bland annat Chuck Berrys Johnny B Goode skickades ut i rymden med sonden Voyager. Ingen skivspelare följde med.

BANDSPELAREN

? 1929 (Ludwig Blattner Picture Corporation)

? 1935 (IG Farben/BASF)

”Den talande tråden” blev en användbar apparat först med den nazityska militära maskinen Magnetofonen som innebar ett dramatiskt brott i kulturhistorien genom att göra hemmainspelning och ljudmanipulation möjlig. En ny ljudvärld öppnades när Karlheinz Stockhausen uppfann montaget i Gesang der Jünglinge (1955–1956). Författaren William S Burroughs såg ”cut-up-maskinen” som ett revolutionärt ljudvapen, en viral apparat som kunde skapa revolution. Förärades huvudrollen i Samuel Becketts mästerverk Krapps sista band (1957). Förekommer även i pjäser av Thomas Bernhard. Kanske den viktigaste musikmaskinen i kulturhistorien, och helt central i utvecklingen av datorn.

KASSETTBANDSPELAREN

? 1961 (Philips)

Visserligen hade Chrysler redan 1956 bilspelare för vinylsinglar men det var kassettbanden som gjorde inspelad musik i bilen stort, vilket banade väg för 70-talets country och Motown-soul.

Ursprungligen konstruerad för taltidningar blev kassetten en omistlig del av hiphopen. Dels genom att ackompanjera rap och streetdance men även genom mixtape-kulturen, som beskrivits av bland andra Sonic Youths gitarrist Thurston Moore. Kassettbandskulturen fick dock sitt litterära manifest i Nick Hornbys High Fidelity (1995).

Spelade en avgörande roll för punken, DIY-scenen och spridningen av popmusik i Östeuropa. 1979 spreds Ayatollah Khomeinis predikningar på kassett i Iran, vilket bidrog till den Islamska revolutionen. Blev större än LP redan i mitten på 80-talet och är fortfarande ett stort musikmedium.

PERSONAL STEREO (Walkman)

? 1977 (Andreas Pavel)

? 1979 (Sony)

Genom att individualisera musiklyssnandet blev den föregångare till dagens mp3-spelare. Har varit föremål för Cultural studies, men har inte påverkat kulturen i större utsträckning eftersom den behandlar musik som en högst privat angelägenhet. 1989 lanserades filmspelaren Video Walkman som hade batteritid på en timme. Går till historien främst som Kevin Bacons följeslagare i filmen Footloose (1984).

CD-SPELAREN

? 1982 (Philips)

Dess brusfria ljudkvalitet gav visserligen extra skjuts åt marknaden för klassisk musik och Dire Straits som snabbt sålde en miljon cd-skivor med Brothers in Arms (1985). Men CD-teknologins främsta inverkan på musikkulturen blev att konsten att göra skivomslag försämrades. Har haft större inverkan på databranschen än på kulturen.

DAT-BANDSPELAREN

? 1985 (Sony)

Löst baserad på teknologin från VHS-bandspelaren blev DAT-bandspelaren bara viktig för radiojournalister. Utsattes för hård kritik av Recording industry Association of America och senator Al Gore eftersom det blev möjligt att kopiera musik med mycket litet informationsbortfall, vilket innebar starten på fildelningsdebatten. Resultatet blev 1992 US Audio Home Recording Act som införde en skatt på ”blanka” digitala media.

MINIDISC

? 1991 (Sony)

Några skivor släpptes faktiskt på minidisc, men det finns ingen större anledning att minnas den mer än som den första icke-linjära inspelningsmaskinen. Den fungerar som en hårddisk, vilket kanske skulle gjort cut up-profeten William Burroughs glad, men det är förmodligen allt.

MP3-SPELAREN

? 1998 (Saehan Information Systems)

Var under tio dagar i oktober 1998 olaglig i USA eftersom den ansågs bryta mot 1992 US Home Recording Act. Gjorde mp3-filerna meningsfulla utanför datorn och skakade plötsligt i grunden om musikindustrin.

Läs också: