ÅSIKT

Våld, vodka och dragspelsmusik

Claes Wahlin ser gammal godhet i nya ryska förorter

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Simon Norrton, Tanja Lorentzon, Hulda Lind Johannsdottir och Roberto Gonzalez i ”Mörkrets makt” på Dramaten. Foto: Sören Vilks
Simon Norrton, Tanja Lorentzon, Hulda Lind Johannsdottir och Roberto Gonzalez i ”Mörkrets makt” på Dramaten. Foto: Sören Vilks

Strax efter paus i Leo Tolstojs pjäs Mörkrets makt kommer kvällens roligaste scen.

Mitritj (Filip Alexandersson) förklarar för Akim (Roberto Gonzalez) och Anisja (Tanja Lorentzon) hur man kan ta ut pengar utan att ta ut pengar.

Redogörelsen för hur ränta fungerar, där bonden får offra sin sista ko för bankens vinning, är en magnifik uppgörelse med räntesystemet med anor från den tidiga kyrkans fördömande av ränta och bäring in i dagens bankkris.

Det är också pjäsens centrala scen. Orsakerna till de fattiga människornas våldsspiral får en förklaring och dess enda lösning presenteras: moralen före käket. Brecht satte käket först, Tolstojs uppfordrande synsätt har givetvis sin grund i religionen: när dygden sätts på undantag så straffar Gud förr eller senare människan. Och det är precis vad som händer i Mörkrets makt.

Sex, våld och mord är för människorna på den eländiga bondgården fåfänga försök att lämna en miserabel tillvaro där varje kopek gör skillnad. I Karin Linds scenrum möter vi tre monumentalväggar med collage där modern rysk förort samsas med ikoner. På scengolvet en fyrkantig spelplatta, längs sidorna ett slags byggnadsställningar medan rekvisitan domineras av pallar och dragspel.

Om det inledningsvis kan kännas som om vi här bara möter en rad ryska klichéer, så stramas spelet vartefter upp. Texten präglas av en klarhet, inga onödiga ord, i stället leder varje replik handlingen framåt och karakteriserar personerna.

Våldet och vodkan går i arv, kvinnornas försök att bryta mönstret genom sina extrema handlingar är en konsekvens av dels de erbarmliga förhållandena, dels avsaknad av gudfruktig moral. Här kan möjligtvis Gud kännas en smula förlegad, men så som pjäsen spelas kan Gud lika lätt uttalas God.

Slarvern Nikita gestaltas övertygande ända in i ångerscenen av Simon Norrthon. Bland övriga goda insatser måste särskilt Tanja Lorentzon, Methinee Wongtrakoon (Anjotka) och Roberto Gonzales nämnas. Det finns ett slags återhållsamhet i spelet, skådespelarna kliver in i rollen när de beträder spelplattan i korta, behärskade explosioner.

Det är som om livshållningarna prövas och utforskas i själva teaterformen, utanför plattan befinner alla sig i ett slags limbo: utan riktning, utan moral, utan liv.

FAKTA

Teater » Mörkrets makt

av Leo Tolstoj

Övers: Greta Hjelm

Regi: Michaela Granit

Scenografi: Karin Lind

I rollerna: Samuel Fröler, Tanja Lorentzon, Simon Norrthon, Lil Terselius, Sylvia

Rauan, m fl

Scen: Dramaten, Lilla scenen

Speltid: 2 tim 30 min.

Claes Wahlin