ÅSIKT

Flyktingpolitik som sjunger ut

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Full fart på Folkoperan i ”Konsuln”.Foto: Mats Bäcker
Full fart på Folkoperan i ”Konsuln”.Foto: Mats Bäcker

Det som är så vackert med Gian Carlo Menottis opera Konsuln är att den skriver in sig i en klassisk tradition, samtidigt som den är tydligt fäst i det slags samtid som dessvärre aldrig tycks kunna­ förpassas till historien.

I Menottis fall handlade det om den så kallade McCarren Act som 1950 lagfäste registrerandet av kommunistiska organisationer och individer. Väl registrerad som sådan var amerikanskt medborgarskap uteslutet.

Menottis skrev operan samma­ år och i Folkoperans magnifika uppsättning är den varsamt domesticerad till andra hälften av 1970-talet på en svensk ambassad i en icke namngiven diktatur. Magda ­Sorel har att söka visum för att följa sin man John, motståndskämpe, men möter ett värre motstånd i den svenska byråkratin: papper, papper, papper.

Affischer på väggarna visar Palme eller ett ungt kungapar som rätt nyligen hade gjort precis­ det som deras dotter nu ställt till med.

Jenny Kronbergs scenografi ger atmosfär med små medel, trist kontor ända ned till den lilla Tippex-flaskan. Kontoret samsas med orkestern medan Magda och hennes svärmor lever skrämmande vardag en trappa upp, ovanför scenen.

Farnaz Arbabis regi karakteriseras av det slags uppmärksamhet som också räknar med publikens. Till skillnad från många andra debuterande operaregissörer litar hon till musiken och ­librettot, lägger i stället väl avvägda accenter som varken utesluter patos eller komik. Det var länge sedan Folkoperan gav en sådan helgjuten iscensättning.

Från första stund far Susanna Levonens Magda runt som det nervknippe hennes situation framkallat. Med sin intensiva sopran och sceniska närvaro blir hon operans rättmätiga fokus. Ska någon kritik riktas mot hennes insats är det att hon en smula snabbt spelar ut sitt register. När den stora arian i andra akten kommer finns det liksom inte mer förtvivlan att ge, även om det är en musikalisk höjdpunkt.

Utmärkta är också de båda mezzosopranerna, Karin Lovelius, Johns mor, respektive Margaretha Westerlind, den byråkratiskt lagde Sekreteraren, liksom ensemblen överlag, där särskilt Daniel Franks John och Johan Rydhs Polisagent bör nämnas. Och Magikern, Henrik Holmberg, kan få oss att undra över konstnärsrollen: är han förtryckets handgångne man som hypnotisör, eller står han för friheten när scenen plötsligt vimlar av framtrollade små mekaniska kaniner? Nog har det gått troll i flyktingpolitiken, frågan är hur mycket utrymme framtiden ger för den frihet konstnären suggererar.

FAKTA

Opera

Konsuln

av Gian Carlo Menotti

Regi: Farnaz Arbabi

Scenografi: Jenny Kronberg

I rollerna: Susanna Levonen, Daniel Frank, Karin Lovelius, Johan Rydh, Henrik Holmberg, Margaretha Westerlind

Dirigent: Jonas Dominique

Folkoperans orkester

Scen: Folkoperan

Speltid: 2 tim 30 min.

Claes Wahlin