ÅSIKT

Lyxshoppade för kulturbidrag

Färgfabrikens chef krävs på redogörelse för kvarts miljon

1 av 2 | Foto: Matti Molin
Jan Åman är chef för Färgfabriken och nyligen utsedd till ledamot i Statens Kulturråd.
KULTUR

Resor med familjen till New York och resor till Rivieran. Krogbesök, matvaror, dvd-filmer, datorer, mp3-spelare och shopping i klädbutiker.

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Det är vad Kulturrådets nya ledamot Jan Åman använt Kulturrådets bidrag till, trots att hans konsthall gått på knäna ekonomiskt.

Samtidigt som delar av personalen varslas om uppsägning kräver Åmans arbetsgivare, stiftelsen Färgfabriken, att han redogör för stora belopp som han har spenderat de senaste fyra åren.

Åman själv avfärdar att det finns en konflikt med stiftelsen.

Den 23 oktober blev det klart att Jan Åman, chef för konsthallen Färgfabriken i Liljeholmen i Stockholm skulle ersätta den omstridde Johan Staël von Holstein som ledamot i Statens Kulturråd. Åman är en av konststockholms mest kända profiler och har prisats många gånger för sitt långvariga och uppfinningsrika arbete med konst och arkitektur, bland annat som Årets estetiska entreprenör 2005. I år fick han Sveriges Arkitekters kritikerpris för sina utställningar.

Frågan om Åman var jävig kom genast upp till diskussion. Under tolv års tid har nämligen Färgfabriken varit en av de största bidragstagarna från Kulturrådet. Jan Åmans konsthall är den största enskilda bidragstagaren på bildkonstområdet och får varje år cirka 1,2 miljoner av Kulturrådets pengar. Åman svarade att det inte var något problem och att han inte skulle delta i beslut som kunde röra Färgfabriken.

Men när chefen för filialen Färgfabriken Norr efter en intern konflikt sade upp sig i början på september väcktes misstankar kring vad Åman egentligen använt Färgfabrikens pengar till, och styrelsens ordförande tog initiativ till en granskning av konsthallens ekonomi.

Enligt granskningen som Aftonbladet fått ta del av verkar det som att Jan Åman använt pengarna till omfattande privatkonsumtion. Med konsthallens betalkort har han köpt flygresor åt sig själv och sin familj, vistelser på lyxhotell, mp3-spelare, datorer, matvaror, restaurang- och barbesök och handlat i klädbutiker utan att förklara vad det har med verksamheten att göra.

I ett mejl till Åman skriver stiftelsens ordförande, Jenny Lindén Urnes, att Åman inte klarat av att se skillnad mellan sin privata ekonomi och stiftelsens och att han nu måste redogöra för stora delar av sina inköp de senaste fyra åren. För tillfället handlar det om en summa runt 250 000 kronor.

Hittills har Färgfabriken bara granskat de utgifter som överstiger summan 5 000 kronor. Men enligt källor med insyn kommer granskningen snart att omfatta även alla mindre belopp.

Jenny Lindén Urnes som även är styrelseledamot i företaget Lindéngruppen vill inte uttala sig, men skickar ett skriftligt meddelande via sin advokat Joacim Björk:

”Lindéngruppen är Stiftelsen Färgfabrikens huvudsponsor. Lindéngruppen har som policy att inte uttala sig i media. Vad beträffar styrelsen i Stiftelsen Färgfabriken så kommer den att behandla ett flertal olika frågeställningar vid sitt nästa styrelsemöte den 8 december. Utöver detta har vi inga kommentarer.”

Samtidigt som Åman spenderat stora pengar på vad som enligt granskningen misstänks vara privatkonsumtion har Färgfabriken inte kunnat betala sina räkningar. Redan för två år sedan uppmärksammades att Färgfabriken hade 16 fordringar hos Kronofogden och att anställda tvingades vänta på sina löner. Enligt Jan Åman berodde det på en tillfällig likviditetskris eftersom man tvingats vänta på bidrag från EU, men problemen har fortsatt.

Som en konsekvens av Färgfabrikens dåliga ekonomi varslades för en vecka sedan tre anställda om uppsägning och oron är stor bland personalen kring konsthallens framtid. Förhandlingar med facket inleds nästa vecka.

Jan Åman förnekar att han skulle vara indragen i någon konflikt med styrelsen eller att han har köpt saker privat på Färgfabrikens bekostnad.

– Det har jag absolut inte gjort. Absolut inte.

Däremot kan han intyga att ekonomin på konsthallen är dålig.

– Det vet väl alla att mindre konsthallar inte har några pengar. Det bara är så.

Anledningen till att varslen lagts kommer han att förklara senare. Det handlar om omstruktureringar.

Men du har ingen konflikt med styrelsen om hur Färgfabrikens pengar använts?

– Nej. Det är bara larvigt.

FAKTA

Stiftelsen Färgfabriken ligger i Liljeholmen och grundades 1995 av SAR, numer Sveriges Arkitekter, Alcro-Beckers AB och Colart Sweden AB. I början av 1990-talet vände sig Alcro-Beckers till SAR för hjälp med idéer om vad den gamla fabriksbyggnaden söder om Stockholm skulle kunna användas till. Jan Åman föreslog ett nytt centrum för samtida kultur.

Staten Kulturråd fördelar statligt stöd inom kulturområdet och ger regeringen underlag för kulturpolitiska beslut. De nio ledamöterna tillsätts av regeringen.