ÅSIKT

Marx möter fiskargubben

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Aftonbladet kultur insisterar på att få sin monter på Bok- och biblioteksmässan kritiserad. För andra året i rad. I sin egen tidning. Av samma konstkritiker och för samma arvode. För monterrummets estetik står som vanligt konstnärsduon Peter Johansson/Barbro Westling som i år samarbetat med Jan Cardell.

Att både konstnärerna och kritikern återigen åtagit sig jobbet att höja det kulturella kapitalet på Aftonbladet kultur gör dem till enastående förebilder för vad den svenska regimen nu kallar de kreativa näringarna.

Varför värna om en fri kritik och konst när det för det första alltid varit en myt och för det andra det vi en gång kallade demokratisk offentlighet endast är en marknad som reglerar sig själv efter utbud och efterfrågan entreprenörer emellan? Som grädden på moset levererar konstnärerna i år ett motiv som både socialministern och vanligt folk begriper och uppskattar: en över fyra meter hög figurativ skulptur av en rökande fiskargubbe, kontemplativt nickande, med sydväst och allt!

Man påminns om Marx: Sälj en fisk till en man, så har han mat för dagen, lär honom hur man fiskar, så har du sinkat en fantastisk business opportunity.

Som Isabella Lövin visade i sin bok Tyst hav så stämmer märkligt nog fortfarande Marx slogan även när haven är utfiskade, tack vare en politisk ekonomi styrd av ett subventionssystem och föreställningen om fiskenäringen som kulturellt nödvändigt.

Frågan är om inte mässans dragningskraft förstärks av det upplevelsevärde som manifesteras i evenemangsstaden Göteborgs turistteologiska centrum: Fiskkyrkan.

Man kan i alla fall vara säker på att några av de tillresta besökarna äter fisk ikväll, blir oense om hur lik Fiskargubben är Karl Marx och om hur marxistisk den redaktionella praktiken på Aftonbladet kultur egentligen är.

Fredrik Svensk