ÅSIKT

Liberal hetsjakt på svenska muslimer

Andreas Malm: Expressens kultursida om islam som fara och hot

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

KULTUR Ingen svensk kultursida har på senare år gjort mer för att sprida negativa uppfattningar om muslimer än Expressens. I flera år har den öst ur sig en följetong av artiklar om islam och muslimer som problem, som fara, som hot. Den hittillsvarande kulmen nåddes den 5 december 2009, när man publicerade Ayaan Hirsi Alis artikel med rubriken ”Maktens torn”, om dygden i att förbjuda minareter.

Det senaste folkmordet i Europa – det som förövades i Bosnien mellan 1992 och 1995 – föregicks av en accelererande demonisering av muslimer; särskilda aggressioner riktades mot deras minareter. Jag har tidigare framhållit likheterna mellan denna episod i Europas moderna historia och den nu skenande hetsen, så som den kommer till representativt uttryck i Hirsi Alis artikel. Det föranledde Expressens tidigare kulturchef Per Svensson att bågna av indignation när han i Sydsvenskan den 11 december försökte analysera mitt psyke, utifrån en föreställning om att jag skulle ha pekat ut honom och andra liberaler som retroaktivt medskyldiga till massakern i Srebrenica.

Det har jag naturligtvis aldrig gjort. Jag har sagt: 1) vägen till massakern i Srebrenica kantades av hets mot muslimer och 2) liberaler sprider hets mot muslimer i dagens Europa, inklusive Sverige. Därav följer inte att liberaler begick själva massakern i Srebrenica. Därav följer däremot att liberaler – inte alla, naturligtvis, men alltför många och mäktiga – är vädermakare i ett Europa där himlen ser allt mörkare ut för muslimer.

Om detta har varken Svensson eller hans efterträdare Björn Wiman (Expressen den 14 december) någonting att säga. De vill inte kännas vid företeelsen. Skulle vi tycka om Ayaan Hirsi Ali och hennes åsikter? Skulle Expressen kultur ha talat illa om muslimer? Skulle vi?

Svensson försöker fjärma sig från Hirsi Ali genom att förklara att hon just i detta ögonblick inte är liberal, medan Wiman förklarar att hennes diatrib publicerades eftersom hon nu, i och med texten den 5 december, lämnat ”sin strikt religionskritiska linje och gått över till en skuldbeläggande kollektivisering av muslimer med främlingsfientliga förtecken”.

Det senare är falskt.

Ayaan Hirsi Ali har ägnat sig åt skuldbeläggande kollektivisering av muslimer med främlingsfientliga förtecken i åtminstone sex års tid, under hela den period då Expressens kulturredaktion har tryckt hennes alster som söndagens bibelord. Hon har systematiskt utmålat muslimer som efterblivna, våldsamma och tyranniska, som en minoritet som försöker omvandla Europa till sharialand genom att föda arméer av barn, som ett virus som måste tillintetgöras med stängda gränser här och militära interventioner där. Allt detta kan, liksom Expressens antiislamföljetonger, beskådas i trycksvärta.

”Alltid dessa liberaler”, ironiserar Svensson över min kritik. Ja, alltid dessa liberaler. Det glider och klibbar mellan extremhöger och liberalism i dagens Europa, i frågan om den muslimska minoriteten. Sättet att tala och tänka om den kan vara snarlikt, skribenter passerar från det ena lägret till det andra – Ayaan Hirsi Ali är bara ett exempel – partier som tidigare varit liberala blir högerpopulistiska, högerpopulistiska partier regerar tillsammans med liberala, programmen flyter. Tendensen är uppenbar och väl dokumenterad (be mig inte om exempel: jag har staplat dem i Hatet mot muslimer, Atlas 2009). Den sträcker sig från Italien till Sverige och den förändrar Europas politiska karta.

Svenssons och Wimans förmåga till reflektion över frånvaron av vattentäta skott mellan vanlig hederlig liberalism och protofascistisk hets mot folkgrupp är obefintlig. Inte ens när de tycks medge att Ayaan Hirsi Ali har gått över från den förra till det senare kan de förmå sig att ställa frågan om hur denna ideologiska övergång var möjlig: det enda de klarar av är att två sina händer med invektiv.

Jag mötte Svensson i en debatt på Inkonst i Malmö i våras. När jag refererade den forskning som visar hur islamdiskursen i liberal europeisk media i långa stycken sammanfaller med den organiserade islamofobins agenda svarade han, den borne upplysningsmannen: ”Jag tror inte på akademiska studier”. Med den epistemologin, och inte med någon annan, kan man förneka alla kopplingar mellan liberala och högerextrema idévärldar.

Andreas Malm