ÅSIKT

Grymheter för de små

Rakel Wärmländer, briljant i ”Flicka med tomtebloss”.
Rakel Wärmländer, briljant i ”Flicka med tomtebloss”.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Stockholms Stadsteater Skärholmen gör en omstart, med en påskgul splitterny foajé, utökad ensemble och fem nya föreställningar, i regi av Carolina Frände och med manus av Åsa Lindholm.

Grymma sagor är samlingsnamnet, och pjäserna (tänkta för en publik från 6 år och uppåt) bygger alla på kända berättelser, av bland andra H C Andersen och bröderna Grimm.

Grymmare saga än Andersens Den lilla flickan med svavelstickorna finns kanske inte, men här heter den Flickan med tomtebloss. Selma ( Camilla Larsson) står på en trottoar i nyårsnatten och försöker kränga tomtebloss. Med hjälp av snabba klädombyten skapar Rakel Wärmländer och Lotta Östlin Stenshäll en strid ström av särpräglade fotgängare som tillsammans spinner in fattigbarnet Selma i en kokong av känslor och förhållningssätt – medlidande, förträngning, ignorans, samvetskval, avsky. Bland annat får vi se ett par festande tonårstjejer, en managementkonsult och en alkoholiserad NK-tomte, samt den vänliga skilsmässopojken August på sin sparkcykel, föreställningens kanske enda ljuspunkt, briljant spelad av Wärmländer.

Det är duktigt och samtidsaktuellt framfört, men Frände lyckas ändå behålla Andersens isgrönt eteriska rymd över den lilla flickan, ”död, ihjälfrusen den sista kvällen på det gamla året”. Slutet är dock helt eget, ett drömspel i det mindre formatet, minst lika gripande som det danska originalets hallucinationskatalog. Den magiska doften av sprakande tomtebloss gör sitt till.

De röda skorna hemför sig också till Andersen, men är en improvisation med blott ett fåtal element ur sagan om dansösen vars skor växer fast på fötterna. Dessutom består föreställningen uteslutande av dans och pantomim, till komp av Niklas Brommare.

Siri Hamari spelar en föräldralös flicka som omhändertas och uppfostras av en förnäm äldre dam ( Emil Almén). Inledningsvis är det en ganska fnissig historia, men efterhand väcker flickans frigörelseförsök, symboliserade av ett par röda lackskor, allt större vrede hos damen. En läskig bödel, som hämtad ur Sjunde inseglet, försöker hugga av flickans fötter, men en svartvingad ängel träder in till hennes försvar (båda gestalterna spelade av Almén).

Säkerligen svårt att hänga med för de yngsta, medan de lite äldre kan glädja sig åt föreställningens lekfulla drift med invanda motsatspar, stort/smått, grovt/nätt, manligt/kvinnligt, svart/vitt, och så vidare.

Också föreställningarna Aladdin och Hans Christian och den lille vännen har haft premiär, liksom Sheher – ­sagoberätterskan.

FAKTA

BARNTEATER

» Grymma sagor

Flickan med tomtebloss/De röda skorna

Manus: Åsa Lindholm

Regi: Carolina Frände

Scenografi och kostym: Jenny Kronberg

I rollerna: Lotta Östlin Stenshäll, Emil Almén, Siri Hamari, Camilla Larsson, Rakel Wärmländer m fl

Scen: Stockholms Stadsteater Skärholmen

Speltid: 50 min per föreställning

Petter Lindgren