ÅSIKT

Operakomedi bland blommor och bin

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Vivianne Holmberg klär av sig 1700­talet på Drottningholmsteatern.
Foto: BO LJUNGBLOM
Vivianne Holmberg klär av sig 1700­talet på Drottningholmsteatern.

Vi är på Drottningholm, och vi är på Drottningholm. Så skulle man kunna sammanfatta Per-Erik Öhrns eleganta och precisa uppsättning av Mozarts alltför sällan spelade ungdomsverk La finta giardiniera, den falska trädgårdsflickan, som en svensk, lite omständlig översättning blir.

Vi kan redan här höra hur Mozarts mogna operor, Figaros bröllop eller Così fan tutte, finns som ett slags musikaliska, välväxta ungplantor. Förväxlingarna är otaliga, trädgårdsflickan Sandrina är egentligen en markisinna som greve Belfiore tror sig ha dödat i ett anfall av svartsjuka. Utklädd och extraanställd som blomsterflicka på Drottningholm inför ett bröllop där samme greve ska äkta Arminda, älskar alla inledningsvis fel person.

Förvirringen expanderar, men som alltid reder det hela ut sig och en rad bröllop kan vid ridåfallet hållas, ett av dessa därtill samkönat. Och eftersom bröllopet ska gå i 1700-talsstil, så får vi på köpet en resa i tiden, från 2010 till Mozarts 1700-tal, allt med hjälp av kulisser och Annsofi Nybergs blodröda, anslående kostymer.

Operahögskolans elever står på scen, och som alltid är vitaliteten och lusten att spela stor. Samspelet är gott och skådespeleriet vet att hålla rätt proportioner mellan lust och scenisk ironi i denna blommor och bi-komedi. Rösterna är överlag goda, om än något ojämna, där framför allt de manliga är en smula anonyma. Joel Annmos tenor är en smula vek, även om det kan passa hans rollfigur, greve Belfiore, och Kalle Leanders Don Anchise, borgmästaren för Drottningholm, har en något metallisk klang. Luthando Qaves varma och täta baryton, däremot, gör hans Nardo till en av kvällens höjdpunkter. Den andra står Vivianne Holmbergs mogna och väl samlade sopran för; passande nog gör hon Serpetta, flickan som Nardo efter att ha krälat i stoftet får.

Goda insatser gör även Maria Demérus (Sandrina), Gunda-Marie Bruce (Arminda) och Katja Zhylevich (Ramiro), allt under Mark Tatlows energiska ledning av orkestern, vars klang dock är en smula oskarp i kanterna och inte riktigt har den fjädrande mjukheten som kan få Mozart att lyfta och blir alldeles samtida.

Claes Wahlin

FAKTA

OPERA

La finta giardiniera

Av: Mozart

Regi: Per-Erik Öhrn

I rollerna: Kalle Leander, Maria Demérus, Joel Annmo, Vivianne Holmberg, Luthando Qave. m fl

Dirigent: Mark Tatlow, Drottningholmsteaterns orkester

Scen: Drottningholmsteatern

Speltid: 2 tim 40 min