ÅSIKT

Jubileum med is och tårta

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Tsuneko Taniuchi.
Tsuneko Taniuchi.

Lilith Performance Studio i Malmö är vad det heter, en studio där inbjudna, internationella och nordiska, bild- och scenkonstnärer arbetar med något som sedan visas inför betalande publik. Välkända namn från performancekonsten men även mindre etablerade. Sina första tre år som publiksuccé firar man nu med fin katalog och återbesök av fem av sina gäster.

Tsuneko Taniuchi (Japan) står i sin VIP-bar, stram och formell, bakom ett isblock. I det tidigare verket stod hon helt naken inuti en klaustrofobisk kvadrat av tjocka isblock. Här attackerar hon med ishackan blocket framför sig, men i takt med att isen försvinner blottas ändå hennes nakna kön. Om Taniuchi är utelämnad är Tanya Mars (Kanada) desto mer självisk där hon ensam tronar över det sakralt uppdukade långbordet och retsamt äter lite här, lite där. 34 olika tårtor, fladdrande ljus och höga travar med assietter. Ingen får smaka, bordet plastas till sist över av Tanya som vill ha alla tårtor för sig själv. Melati Suryodarmo (Indonesien) är både hjälplöst objekt och sirlig danserska. Som i hennes tidigare verk finns det en skulptural stillhet då hon rör sig i höga stilettklackar på en yta av smörpaket. Nedkletad blir hon sittande innan hon träder tillbaka.

Jubileumskvällen är just den utpräglat sociala scen som Lilith har skördat sina segrar genom. Folk pratar, kommer och går och tappar inte intresset. Spännande namn, spännande performance, men det är just den tillåtande och rörliga atmosfären som har gjort Lilith till ett konstnärligt experimenterande – för bred publik.

Barbro Westling