ÅSIKT

Fotboll från Hedins tid

1 av 3
IMPERIET ANFALLER Wayne Rooney möter Algeriets Anther Yahia. I svenska VM-studior får kolonialtiden nytt liv, menar Anders Johansson.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Enigheten i tv-studion före matchen var lika massiv som entusiastisk: ”England kommer att krossa Algeriet!” Nu gick det inte riktigt så. Det gör ju sällan det när det gäller England.

Om man kan skratta åt den rutinmässiga överskattningen av England, är det svårare att stå ut med baksidan: ointresset för motståndarna. Kommentatorerna försöker inte ens dölja det faktum att de inte vet ett dyft om algerierna, och struntar blankt i amerikanerna. Efter matcherna: tusen ord om Englands oförmåga; inte ett om Algeriets eller USA:s förmåga.

Den världsbild som målas upp i tv:s VM-studior är som hämtad från Sven Hedins tid. England är fortfarande ett imperium, befolkat av män med världsmonopol på renhårighet och kämpatag. Sydafrika och Brasilien är exotiska representanter för det Andra – Svennis och Lagerbäcks kolonier hör förstås också hit – som vi rationella européer förväntas älska. När ”Bafana bafana” (ett smeknamn tv-folket älskar) och Mexiko slåss om andraplatsen i sin grupp förklarar en studioauktoritet att ”hela världen håller på Sydafrika”. Som om Latinamerikas 570 miljoner invånare inte existerade. När Tyskland (som vanligt) spelar bra blir experterna alldeles häpna – vi vet ju alla hur tråkiga tyskarna är – och Björn Ranelid talar om att konvertera.

Förlorarna i det här schemat är de länder som vi varken kan identifiera oss med eller orientalistiskt definiera oss i motsats till. Avlägsna eller ointressanta länder som Slovenien, Japan, Mexiko, Algeriet, Paraguay. När den haussade Glenn Strömberg inför VM tippade grupperna gick det som det brukar med Paraguay (ett land som kom före Argentina i kvalet): de nämndes inte.

Om litteraturkritiken fungerade på samma sätt skulle man som kritiker slippa läsa fler böcker än de man redan läst. Det skulle räcka att bestämma sig för om författaren var ”kommersiell” eller ”seriös”, ”berättare” eller ”experimentell”, ”språkmaterialist” eller ”folklig”. Sedan skulle det bara vara att välja sida. Men så fungerar det ju tack och lov inte alls.

Anders Johansson