ÅSIKT

En moralisk kollaps

1 av 2 | Foto: FREJA HAVESANG
Curatorn borde ha dragit i bromsen för utställningen, tycker Frans Josef Petersson. Här en detalj från ”Three Kings”.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Juan-Pedro Fabra Guemberena fick stort genomslag redan med sitt examensarbete från Konsthögskolan för snart 10 år sedan. Ett slags tableux vivants med camouflageklädda soldater i olika landskapsmiljöer. En rad historiska motiv – disciplineringen av blicken, den rörliga bildens ontologi – vävdes här samman med en politisk landskapsbild med referenser till Gerhard Nordströms protestmålningar från 1970-talet.

Dessutom drog Fabra Guemberena en uppskattad lans för det iscensatta fotografiet, en ärofylld genre på 90-talet som Elisabeth Ohlson-Wallin just devalverat med sina pompösa bildkompositioner. Dessvärre blev han snart ett offer för sin egen framgångsformel och utställningen på Röda Sten – hans första större presentation på en svensk institution – vittnar om ett långdraget sökande efter en förlorad kompass.

Huvudnumret är den jättelika installationen Three Kings, där Fabra Guemberena likt en Thomas Hirshorn utan självdistans ger publiken inblick i sin estetiska reptilhjärna: en blandning av militaria, uppstopade djur, stilmöbler, pornografi och bilder på avrättade människor.

Här borde institutionen och curatorn Edi Muka dragit i bromsen, men dessvärre verkar man tvärtom ha sett en möjlighet att exploatera konstnärens önskan att problematisera gränsdragningen mellan kontemplation och konsumtion av en viss sorts bilder. Intrycket förstärks av ljudverket P.M.C., en autentisk ljudupptagning av en amerikansk krypskytt i Irak. Över smäktande stråkar hörs soldaten gång på gång avfyra sitt gevär med, får man anta, dödlig utgång.

Fabra Guemberenas avsikt är med all säkerhet att undersöka både kriget och bilden av kriget. Men han verkar inte inse skillnaden mellan att parafrasera ett konsthistoriskt idiom och att postproducera ett dokument av en avrättning eller för den delen en pornografisk bild. Han agerar som om avgrunden mellan representation och verklighet var en fråga om estetisk preferens. En moralisk kollaps och ett smärtsamt konstnärligt nederlag.

FAKTA

KONST

» The South Will Rise Again

Juan-Pedro Fabra Guemberena

Röda Sten

T o m 15 augusti

Frans Josef Petersson