ÅSIKT

Avreglering hotar säkerheten

Lokförare förklarar tågkaoset

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Tågkaos är ett av nyckelorden 2010. På Newsmill (29 dec) förklarar lokföraren Michael Rydén bättre än de flesta vad järnvägskaoset beror på: avreglering och nedskärningar: 1988 splittrades det sammanhållna SJ i en mängd bolag och Banverket fick ansvar för rälsen.

I alla länder där järnvägstrafiken avreglerats har det lett till försämringar för passagerarna.

British Rail totalkvaddades av Thatchers utförsäljning. I dag kan vem som helst starta ett bolag och få framföra tåg i Sverige. Värst är säkerheten. I Ken Loachs film Järnvägare visas vad som händer när samhällsnytta blir egennytta. Antalet olyckor och incidenter har ökat i Sverige i takt med antalet aktörer och när priset för transporter pressas neråt.

På sikt hotas själva grundtanken med järnvägar till bra priser i hela landet. Vinstbolagen tävlar om avgångar på de vinstgivande sträckorna och ingen har råd att trafikera glest befolkade delar.

Ungefär som när sJ bildades 1856.

Daniel Suhonen