ÅSIKT

Fördomsfullt, Alstadt!

Hbtq-rörelsen får
ogenomtänkt och uttjatad
kritik, tycker Karin Lenke

Ur Aftonbladet den 15 januari 2011.
Ur Aftonbladet den 15 januari 2011.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Två deltagare i Stockholms Pride-parad.
Två deltagare i Stockholms Pride-parad.Foto: ANDREAS BARDELL

I Ann Charlott Altstadts recension av RFSL:s jubileumsbok Över regnbågen – röster ur en rörelse ( Aftonbladet 15 januari) blir queerrörelsen centrum – inte texterna i boken. Hon upprörs över rörelsens navelskådande, individfixerade sexliberalism och kallar den ”livsstilstriumfatorisk”. Tyvärr sällar sig Altstadt med detta till en svepande och – för oss som intresserar oss för queerpolitik – ganska uttjatad kritik.

Altstadt beklagar att ”identitet” tagit plats som politisk kompass i stället för ”universella värderingar”. Vem som är mest besatt av identitet kan man dock undra, är det texterna i boken, eller Altstadt själv? I läsningen reduceras texter som uppenbart kopplar ihop materialitet och diskurs till att enbart handla om det senare.

En illa underbyggd känga riktas mot vad Altstadt uppfattar som ”gayrörelsens strävan efter att exportera sina normer” till andra kulturer. Slutsatsen dras av ”det enda riktigt queera bidraget” i boken, Fredrik Apollo Asplunds text om män som identitetslöst har sex med män i Mellanöstern.

Altstadt föreslår att kampen ska inspireras av detta och inrikta sig på att återgå till en ”förmodern uppfattning” om sexualitet utan identiteter.

En intressant tanke! Den sammanfaller också med kärnan i det queera tänkandet: att bryta ner tvingande kategorier och identiteter, med eller utan historiska förlagor. Vanligen kallar vi det inte förmodernt, utan postmodernt.

Allvarligt är att som Altstadt anklaga hbtq-rörelsen för att ”exportera normer”. Boken räcker tyvärr inte till att fylla en fördomsfull läsares kunskapsluckor på detta område.

Över regnbågen hade tjänat på fler globala perspektiv, berättelser om de otaliga kopplingar som finns mellan svenska aktivister och deras kompromisslösa kollegor i Uganda, Indonesien eller Litauen, om vad som för oss i Sverige samman med zimbabwiska aktivister som på sinnrika sätt skapar möjligheter till motstånd i Mugabes diktatur eller varför inte de framgångsrika allianserna i Nepal som där lett till stora framgångar för hbtq-frågor efter revolutionen.

Då hade Altstadt kanske kunnat identifiera bryggan mellan ”navelskådande” identitetsdiskussioner och den vitala, globala internationella hbtq-rörelsen. För även om navelskåderiet kan kännas provinsiellt så pågår dessa diskussioner överallt. Ja, det är en rörelse ”besatt av sex och identitet”.

Tillåt mig att inta en skeptisk hållning till sådana som utan belägg vill klistra fast imperialistiska etiketter på denna globala solidaritetsrörelse.

Karin Lenke
Chefredaktör Kom Ut, redaktionellt oberoende från utgivaren RFSL