ÅSIKT

Målgruppen från forntiden

"Begrepp som läsplatta, Ipod, nätet
och annat virvlar över mitt huvud"

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: AP

Satt i godan ro vid bardisken på den lokala puben och läste Patrick White, Australiens enda bidrag till Nobelprisskaran. Plötsligt dundrar det in fyra kostymklädda män i 30-årsåldern, de slår sig ned på varsin sida om mig – de enda lediga platserna – och börjar energiskt prata om effektiv textdistribution. Begrepp som läsplatta, Ipod, nätet och annat virvlar över mitt huvud. Alla är rörande ense om att män över 62 är en hopplöst svårbearbetad målgrupp. De närmast sittande sneglar då och då misstänksamt mot mig. Det blir allt svårare att tillgodogöra sig Whites fantastiska, oförutsägbara prosa. Vid en kort paus i det smattrande samtalet lyfter jag boken och pekar på den. Det här kallas bok, kan det va’ nåt? undrar jag. Generade leenden innan marknadsanalysen fortsätter. Inser att jag är en rest från forntiden. Det känns skönt.

Gunder Andersson