Kultur

Barnamord i Medeas land

Siw Erixon och Susanne Karlsson i Sara Stridsbergs ”Medealand”.
Siw Erixon och Susanne Karlsson i Sara Stridsbergs ”Medealand”.Foto: Peter Westrup

”Du är stark, smart och sexig”. ”Du är en sådan som klarar dig”. Omdömen som dessa haglar över Medea i Sara Stridsbergs Medealand. I själva verket är de bara projektioner och besvärjande ursäkter för att lämna henne

i sticket. Historien känns igen från Euripides: Medea lämnar sitt hemland och allt hon har för att följa sin man Jason till Korinth, där han dumpar henne för kung Kreons dotter. Medea döms till utvisning och mördar sina och Jasons barn som hämnd.

Genom hela Stridsbergs pjäs ber Medea om hjälp. Hon bönar om att få stanna i sitt nya hemland, söker psykiatrisk hjälp och ber sin barnflicka att aldrig för en sekund lämna henne ensam med barnen. Allt förgäves. Till slut får hon det torra byråkratiska beskedet att hennes ”skyddsbehov inte är tillräckligt stort”. Så skickas en antik tragedi rakt in i dagspolitiken och våra samveten. Pjäsen hade urpremiär för två år sedan på Teater Galeasen i Stockholm, med dreamteamet Ingela Olsson som regissör och Noomi Rapace i huvudrollen.

På Intiman i Malmö är scenografin stramt grå och vit. Regissören Marie Parker Shaw närmar sig texten respektfullt, men litar ändå inte riktigt på den att döma av uppsättningens övertydliga musikaliska illustrationer av något i stil med ”inre kaos med antika anor” och onödiga stroboskopeffekter.

Ämnet är tungt och texten stark, men den är inte knepig. Stridsberg fördjupar många teman: moderskap – Medeas mamma får en viktig roll här, vackert spelad av Siw Erixon – flyktingskap, kärlek, passion och tvåsamhet. Genom allt detta blir Medea på något sätt begriplig. Det är en fantastisk roll. Susanne Karlsson har utstrålning och mod nog för den, men slår emellanåt sönder förtätningen med alltför stora gester och fritt blås för en stämma av tordönsmått. Man får en känsla av att hon saknat tillräckligt stöd i regin.

Men när hon är som bäst är hon strålande, insiktsfull, som i scenen där Medea nyss fött sitt första barn, och livrädd ser sitt öde beseglat.

Li Brådhe gör med pondus den intressanta dubbelroll som ersätter kören, en kommenterande Gudinna och en läkare på sjukhuset där Medea försöker bli inlagd. Männen – Kreon ( Göran Dyrssen) och Jason ( Magnus Schmitz) – är inte så viktiga här. ”Man kommer att minnas dig, Medea”, som det heter i branten mot det fruktansvärda slutet.

FAKTA

Teater

» Medealand

av Sara Stridsberg

Regi: Marie Parker Shaw

Scenografi: Nina Fransson

I rollerna: Anna Brixter, Li Brådhe, Göran Dyrssen, Siw Erixon, Susanne Karlsson, m fl

Scen: Malmö stadsteater,

Intiman

Speltid: 1 tim 25 min

Malin Krutmeijer