ÅSIKT

Gränslös poesi formar en underbar film

Poeten Allen Ginsberg var före sin tid

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Scen ur "Howl" - en film om beatpoeten Allen Ginsberg.
Scen ur "Howl" - en film om beatpoeten Allen Ginsberg.

Allen Ginsberg (1926–1997) var en legend redan i slutet av 50-talet, han kopplades samman med kompisarna Jack Kerouac och Neal Cassady i ”the beat generation”, fast han hävdade att den aldrig funnits. Hans diktsvit Howl väckte sensation när den lästes upp på ett universitet 1955. När den kom som bok 1956 blev det skandal och åtal väcktes för ”undecency”.

Av detta material – uppläsningen, domstolsförhandlingen och en rekonstruerad intervju med en ung Ginsberg – har Rob Epstein och Jeffrey Friedman gjort en helt underbar film.

Det beror inte enbart på James Franco, fullkomligt lysande i rollen som Ginsberg, med uppläsningar i tilltagande extas av Howl: en magiskt framrullande ordmassa som väver samman högt och lågt, städer och samlag, universum och rövhålet. Därtill finns dataanimerade avsnitt som visualiserar denna poetiska gränslöshet. Tillkommer rättegångsscenerna, där verbalt begåvade jurister talar för och emot Ginsbergs föregivna obegriplighet på ett vis som till sist blir rent parodiskt, åtminstone från åklagarsidan.

Det som lades Ginsberg till last var att han propagerade för homosexualitet. Det gjorde han inte alls, han bejakade sexualiteten som sådan, världen, kosmos, allt, till och med Internationalen. Detta i kommunistfrossans USA. Han frikändes. Det hade nog aldrig skett i bibelbältet.

Visas 20/11 på Victoria 2, 28/11 på Skandia.

Gunder Andersson