ÅSIKT

Lysande idé – för Ikea

Barnen målar varumärket i grönt för spottstyver

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Foto: MARIA ÖSTLIN

Tiotusentals flinka barnfingrar hjälper i detta nu till att måla Ikeas varumärke i grönt. Värmeljusjakten kallas kampanjen, och går ut på att skolklasser och föreningar samlar in aluminiumresterna av utbrunna värmeljus.

Jag kan se framför mig hur tävlingslystna föräldrar slåss om kontorets sopor och köper några extra storpack ljus för att bättra på ungarnas resultat – precis som det brukar bli med jultidningar.

De som samlar flest får dels besöka ett Ikeavaruhus, dels vinner de 5 000 kronor, varav hälften går till ett lokalt miljöprojekt. 17 sådana vinster delas ut, ett per varuhus. Företaget betalar med andra ord 85 000 kronor för att sätta landets 6–9-åringar i arbete i månader. Världsnaturfonden lånar sitt namn och rykte till kampanjen.

”Alla vinner” skriver Ikea på sin hemsida. Och visst: ungarna lär sig sopsortering, aluminium samlas in. Men mest vinner förstås Ikea. För nålpengar knyter man upp framtidens kunder och får dessutom stora mängder gratisreklam: gulliga tidningsartiklar om ljussamlande skolklasser – jag räknar till över 30 artiklar hittills under året – och besök i tv-soffor. Det är vad barnen egentligen producerar med sitt arbete, miljöinsatsen är bara medlet.