ÅSIKT

Rena såpan av Palins politik

"Serien har tydliga politiska förtecken"

Bild ur tv-showen "Sarah Palins Alaska"
Bild ur tv-showen "Sarah Palins Alaska"Foto: AP TLC
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Sarah Palin syns just nu i den populära dokusåpan Sarah Palin’s Alaska. En egendomlig mix av, säg, den reaktionära amerikanska tv-serien Sjunde Himlen och Mitt i naturen. Första avsnittet lockade fem miljoner tittare – ett historiskt rekord för kabel-tv-kanalen TLC.

I programmet fiskar Sarah Palin lax tillsammans med dottern Piper och bergsklättrar med sin make Todd. Det bakas även en hel del glaserade muffins. Tv-kanalen marknadsför programserien i åtta delar som ett ”familjeäventyr” och producenten Mark Burnett intygade nyligen: ”Folk kommer i programmet att få lära känna Sarah Palin och hennes familj i en fullständigt apolitisk kontext.” Inga konstigheter? Inte riktigt. Den som lyfter blicken, och lyckas fokusera på något annat än den mönstergilla familjen som traskar runt i snöskor i den natursköna och älgsteksdoftande Alaska-hålan Wasilla, upptäcker snart att serien har tydliga politiska förtecken. Att den snarast framstår som starten på en kampanj för Palins kommande presidentkandidatur.

När Sarah Palin i det första avsnittet åkte ut i Alaskas vildmark på björnsafari fick tittarna veta att "grizzlybjörnarna är självständiga och alla förväntas ta hand om sig själva, på det sättet säkerställs artens fortlevnad. Björnarna sitter inte och väntar på att någon annan ska komma och fånga deras lax.”

I ett annat inslag var budskapet inte lika subtilt. Familjen klagar på journalisten Joe McGinnis, som i researchsyfte flyttat in i huset bredvid eftersom han arbetar på en kritisk bok om Palin. ”It’s just none of his flippin’ business”, utbrister Sarah Palin. Maken Todd är så arg att han bygger ett högt staket mellan husen. Sarah jämför staketet med USA:s försök att säkra landets gräns mot Mexiko.

Sista delen av Sarah Palins Alaska sänds i mitten av januari, detta i samband med att många av de republikanska kandidaterna offentliggör sina kampanjer. Innan dess ska hon turnera i 16 stater för att marknadsföra sin nya bok. Två av stoppen på bokturnén har uppmärksammats särskilt i amerikansk media: Iowa och South Carolina.

Delstater som historiskt sett fungerat som språngbräda för republikaner i amerikanska presidentval.

Johan Kellman Larsson