ÅSIKT

Våldsam story berättad med vild dans

"Raavanan är en film som lever på sin dramatiska energi"

Mani Ratman.
Mani Ratman.Foto: AP
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Begreppet Bollywood – om den indiska filmen – uppstod som en skojvariant på Hollywood. Frågan är om inte den första är roligare än den senare – åtminstone ger den en lust för både öga och öra när det vill sig riktigt. Som i Mani Ratmans Raavanan, en film där man tar det melodramatiska för givet eftersom det ingår i genren. Jag förförs skamlöst av den cinematografiska påhittigheten, det här är opera på film, starka passioner, storslagna masscener, hetsig stämsång som kommentar till skeendet, häftiga dansuppvisningar mitt i den våldsamma handlingen. Storyn handlar om att skurken Veera kidnappar polischefens dotter som hämnd på en oförätt, varpå följer vådliga äventyr i berg och balansakter nära svindlande bråddjup. Som kulmen ett spektakulärt slagsmål, imponerande välkoreograferat, på en bit för bit sönderfallande hängbro med hundratals meters fallhöjd över avgrunden; möjligen en hommage till en motsvarande scen hos Helan och Halvan. Raavanan är en film som lever på sin dramatiska energi, en film att bli glad åt, mitt i det sorgesamma och tårdrypande som också hör till genren

Gunder Andersson
Visas i kväll 20.30 på Grand 4