ÅSIKT

Underjorden – en reklamfri zon

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Årets julklapp är ett splitternytt offentligt rum helt fritt från reklam. När Citytunneln, Malmös egen tunnelbana för vanliga tåg, invigdes nyss, klargjorde kommunen att stationen på Triangeln, mitt i stan, inte får förfulas.

Företaget Jernhusen som äger delar av Malmö Central vill för sin del inte störa videokonsten man installerat där. Moderaterna har förstås protesterat, men enligt en stor gatu-reklamsfirma är det ändå bara små intäkter som kommunen går miste om.

När annonstiden utökats i kommersiell tv, samma reklamfilmer rullar i varje paus och det är förenat med ren hjärntvätt att försöka se en film, är det underbart att veta att där i underjorden öppnar sig en rymd utan spam. Hade inte stationernas bänkar konstruerats sluttande och obekväma i syfte att hålla hemlösa borta, kunde man ha stannat upp och drömt sig bort till en ljusnande framtid.

Malin Krutmeijer