ÅSIKT

Digitalt dödshot mot filmkonsten

Vad händer när den analoga filmen förpassas till ett tekniskt museum?

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Scen ur "Zodiac", 2007.
Scen ur "Zodiac", 2007.Foto: PARAMOUNT PICTURES

I en nostalgisk artikel i senaste FLM sörjer Jan Holmberg, vd för Ingmar Bergmanstiftelsen, filmkonstens förestående död. När ”den sista analoga filmprojektorn står på ett tekniskt museum någonstans, finns ingen möjlighet att varken spela in och upp nya analoga filmer, eller göra nya kopior av gamla.”

Digitaliseringen påverkar filmen mycket mer än musiken, skriver Holmberg. Filmen ”är sig själv nog” och ”dess ontologi” blir allvarligt förändrad. Han ser de senaste årens invasion av vampyrer i film och tv­serier, inte riktigt döda men inte heller levande varelser, som en spegelbild av läget. Maaret Konskinen tycker att debatten om filmens död är överdrivet pessimistisk. Att celluloiden försvinner, att materialitet förändras, och filmen hybridiseras av andra medier, Youtube, övervakningskameror, mobiler, behöver inte betyda förstörelse. Hon tar upp filmer som David Finchers Zodiak, hans senaste Social network, Jason Bourne­trilogin, Vantage Point och State of Play som både filmiskt använder sig av, och skildrar hur den nya medieteknologin förändrat världen, såväl enskilda människors upplevelse av vardagslivet som demokratin.