ÅSIKT

Tre kvinnor samlade

Steve Sem-Sandbergs trilogi om tre viljestarka intellektuella i fet utgåva

1 av 4
Steve Sem-Sandberg
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

För några år sen var det bara Modernista och Atlantis som profilerade sig med återutgivning av skönlitterära kvalitetstitlar som sålt slut. Nu verkar alla förlag ha fått korn på säljbarheten i både gamla och nyare klassiker, ofta med långa personliga förord. Säkert betydligt billigare än att ge ut nytt, men ändå en bra sak för läshungriga.

Lind & Co ger till exempel ut Marguerite Duras kanske lättaste 50-talsroman De små hästarna i Tarquinia. Norstedts, varifrån man sedan förra året kan beställa en enorm mängd gamla titlar på print on demand, ger i vår också ut nytryck av Paul Austers New York-trilogin (1986) och Goethes Den unge Werthers lidande (1774). Atlantis lägger Ernst Jüngers I stålstormen till sin backlist med 127 titlar ur världslitteraturen.

Bonniers har en serie kallad Nobelklassiker, utvalda av Horace Engdahl, men i dagarna kommer också tre av Steve Sem-Sandbergs tidigare romaner – Theres, Allt förgängligt och Ravensbrück – i en fet samlingsutgåva med titeln Tre romaner. Som trilogi hör romanerna ihop på flera sätt, vilket Gabriella Håkansson visar i sitt briljanta förord.

Huvudpersonerna är alla tre självständiga, viljestarka, intellektuella kvinnor som aktivt deltog i världen och bröt

med sina familjers förväntningar.

Theres försöker fånga den inre förvandlingen hos den tyska journalisten och RAF-medlemmen Ulrike Meinhof, Allt förgängligt följer den ryskfödda psykoanalytikern Lou Andreas-Salomé i en politiskt orolig tid innan första världskrigets utbrott.

I Ravensbrück skildras den tjeckiska författaren, journalisten och översättaren Milena Jesenskás konfliktfyllda liv tills hon dog i koncentrationsläger 1944.

Ingen av dem är någon klassisk hjältinna (självuppoffrande, oskuldsfull, död) utan besvärliga och bitchiga typer, bristande som mödrar, inte så sympatiska, med många manliga vänner och älskare. Sem-Sandberg prövar deras respektive perspektiv med hjälp av dokumentärt material, brev, tidningsartiklar, andras vittnesmål.

Men Sem-Sandberg trycker inte in dessa kvinnors liv i någon ”spännande” konstruerad dramakurva eller efterhandsmening som i klassisk biografi-tradition. Han levandegör deras personliga historiska levnadsomständigheter men bevarar deras mänskliga oåtkomlighet.

Liksom klassiker kan tolkas olika beroende på vem som läser dem, och när, är ju också historiska människors handlingar och öden möjliga att förstås olika.