ÅSIKT

1 maj 2011

LIV STRÖMQUIST

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Serieskaparen Liv Strömquist är den femte konstnären som gör en förstamaj-affisch speciellt för Aftonbladet Kulturs läsare. Den första gjordes 2007 av Gittan Jönsson. Därefter följde Ola Åstrand, Marianne Lindberg De Geer och Stina Wollter.

Strömquist har en karakteristisk, närapå burlesk, tecknarstil. Serierna är knivskarpa analyser av makt, medier, populärkultur. Feministiskt, medvetet, argt och vansinnigt roligt. Ingen som läst Prins Charles känsla kan se med samma ögon på tvåsamhet, sexualitet eller amerikansk sitcom igen.
 
■ ■ Texten, och utformningen av den, är viktig. Liv Strömquists förstamaj-affisch är alltså ovanlig i hennes produktion. Spelkortet, matrosen, havet och den svarta fanan – världens uppochnervändhet kan vara både positiv och negativ. Skymtar Monica Sjöös God Giving Birth där bakom? Eller Kronstadtupproret?

Strömquist har gett ut fyra album, tre av dem på Galago: Hundra procent fett (2005), Einsteins fru (2008), Prins Charles känsla (2010) och, tillsammans med Jan Bielecki, Drift (Kolik förlag, 2007).

Hon har också ritat två kalendrar, Tolv tröttsamma typer (2009) och Månadens manshora (2010). I höst utkommer albumet Ja till Liv.