ÅSIKT

Ozpännande

Skissartad hyllning till den israeliska landsbygden

Amos Oz (född 1939) är tillbaka – med en mellanbok.
Foto: THRON ULLBERG
Amos Oz (född 1939) är tillbaka – med en mellanbok.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den berömde israeliske författaren och fredsaktivisten Amos Oz är Sverigeaktuell av två anledningar. Dels gör han i slutet av månaden författarbesök här, dels kommer novellsamlingen Lantliga scener ut på svenska.

I det fina självbiografiska verket En berättelse om kärlek och mörker, finns en intressant nyckel till just denna boks tillblivelse. Oz skriver om hur han som tonåring, i förtvivlan över moderns självmord, flyttar till kibbutzen Hulda. Han, som kommer från en familj med intellektuella östeuropeiska rötter, drömmer om att bli en solbränd, muskulös övermänniska, men lyckas inte undertrycka sin våldsamma lust till böcker och skrivande. Frågan är bara vad han ska skriva om? På kibbutzen händer ju ingenting, och den egna släkthistorien med dess anspråkslösa framgångar, fruktansvärda pogromer och slutligen utvandringen till det heliga landet innehåller väl inget stoff till framtida romaner?

En dag råkar han komma över en bok, Den lilla staden, av den för mig okända, amerikanska författaren Sherwood Anderson. Andersons berättelser, kretsande kring en gudsförgäten håla i Ohio, och fulla av så kallat vanliga människor, snickare, hotellägare, tjänsteflickor, inspirerar Oz och befriar äntligen hans ”författarhand”. Lantliga scener är ett av Oz bidrag i samma genre, på samma gång ett grupporträtt och en hyllning till den israeliska landsbygden.

Det ska sägas med en gång att det här är en mellanbok. Den utspelar sig i det fiktiva, men vackert belägna Tel Ilan, och handlar om några bybor vars invanda livsmönster plötsligt rubbas. En medelålders kvinna som väntar på att hennes dotterson ska komma med bussen, en lokalpolitiker vars fru har rymt hemifrån och en mäklare som tar en titt på byns äldsta och dyraste hus, får alla en föraning om något som ska förändra deras liv – det är som om deras inre seismografer registrerar en jordbävning som kommer att inträffa i en nära framtid.

Skickligt, fast skissartat, ställer Oz det bedrägliga lugnet i byn mot det aldrig nämnda men ständigt närvarande kaoset utanför dess gränser och till stora delar lyckas han väl. Oundvikligen smittar dock en del av tomhetskänslan hos protagonisterna av sig på läsaren – Oz är ingen Raymond Carver, utan en författare som fungerar bäst när han är öppet engagerad: rasande, sentimental eller bara gammaleuropeiskt entusiastisk.

Men kanske har han haft hjärtat någon annanstans den här gången. Att skriva fiktion när man befinner sig i centrum av en världskonflikt är, som han själv nyligen sa i en intervju med The New York Times, inte alltid det mest självklara.

FAKTA

PROSA

» Lantliga scener

Amos Oz

Övers. Nicholas de Lange (hebreiska till engelska) och Rose-Marie Nielsen (engelska till svenska)

Wahlström & Widstrand
 

Ulrika Kärnborg