Aftonbladet
Dagens namn: Emma
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Kultur

Den "unga tjejen" gör oss alla lite blåsta

Ann Charlott Altstadt svarar den blåsta generationen

Min artikel om Elin Klings och Blondinbellas nya magasin Styleby och Egoboost väckte starka reaktioner och då huvudfrågan har blivit huruvida 80–90-talisterna är generation Blåst, så vill jag förtydliga mig.

Man bör alltid vara kritisk när människor åldersbuntas. När exempelvis Blondinbella, på SVT:s nätdebatt invänder att det som utmärker hennes generation är att de kan gå till chefen och begära höjd lön eller byta jobb, så tänker jag inte på Blondinbellas födelsekohort utan att hon på grund av klasstillhörighet lever i skyddad verkstad.

Generation är alltså alltid en grov generalisering, men jag kommer exempelvis ihåg när det endast var diktatorsfruar som Imelda Marcos som förväntades vara skogalna, när redaktionellt material inte var lika med textreklam för olika produkter och när ostylade tjejer som såg ut som folk gör mest ofta förekom i magasinen. Kolla några nummer av Veckorevyn innan den hårdnischades som tjejtidning och chockas av samhällsförändringen.

Mitt uttryck ”Den unga tjejen” som kan dra till sig text- och bildreklam och som också är annonsernas främsta målgrupp är naturligtvis ett abstrakt begrepp som ska fånga tidsandan, inte en kränkande beskrivning av alla tjejer/kvinnor. Men jag tror Hon gör oss alla lite blåsta både i meningen lurad och korkad.

Har ni tänkt på varför den äktenskapstrånande fjanten Carrie Bradshaw i Sex and the city blev förebild och kulturell ikon och inte Elaine Benes från en ännu mer framgångsrik tv-serie – Seinfeld. Elaine är snygg, smart, slagkraftig, rolig, gör karriär, går ständigt på dejt, ligger runt och är dessutom jämlik sina manliga kompisar. Så varför ville miljoner kvinnor i stället hylla våpet Carrie? Därför att det inte publicerades spaltmil om Elaine Benes, då sno stilen- och dagens outfit-journalistiken inte var uppfunnen, och om så vore, skulle Elaines rollkaraktär aldrig kunna få kvinnor att bli utseendefixerade shoppingtokar. Det vill säga locka annonspengar till medieföretagen.

Det som kännetecknar vår blåsta tidsanda är att de alternativa berättelser om hur vi som kollektiv kan eller bör förändra världen, som syntes i mainstreammedierna när jag var ung, är borta.  Det verkar bara vara Svenskt Näringsliv, som sedan 70-talet satsat miljarder på att driva fram vårt ojämlika egoistiska ytliga skitsamhälle, som vet att kollektiv handling gör en annan värld möjlig.

Vår tid är så apolitisk att min artikel inte igenkändes som samhällskritik utan som kränkning av unga kvinnor.

Jag tror tidsandan påverkar mig, men än mer människor i de yngre generationerna då de aldrig har upplevt något annat och jag skrattar högt vid tanken på att Ebba Gröns platta Kärlek och Uppror i stället skulle heta ”Entreprenör och Egoboost”.

Ann Charlott Altstadt
SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler