ÅSIKT

Kuslig spöksuccé

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
”The Turn of the Screw” på Läckö Slott. Angela Rotondo, Karolina Andersson, Tove Nyquist och Alexander Chojecki.
”The Turn of the Screw” på Läckö Slott. Angela Rotondo, Karolina Andersson, Tove Nyquist och Alexander Chojecki.

Benjamin Britten plågades livet igenom av sin starka dragning till unga pojkar. Till sina operor valde han libretton som gav honom chans att bearbeta den ångest han kände över sin läggning. Alla unga och oskuldsfulla gestalter blir straffade i Brittens operavärld. I Peter Grimes orsakar Peter två unga lärpojkars död, I The Rape of Lucretia tar den sedesamma Lucretia livet av sig, sedan hon våldtagits, i Billy Budd piskas en skeppspojke brutalt och den unge bildsköne, godhjärtade Billy blir hängd. Den som dömer honom, den fege Captain Vere, konstaterar i en nyckelreplik ”The angel must die”. I Britten sista opera, Döden i Venedig, som han skrev när han själv var döende, vänder han till slut på perspektivet och låter ängeln leva, medan hans tillbedjare dör.

I Brittens operaversion av Henry James spökhistoria The turn of the screw kämpar guvernanten för att inte det onda, i den döde betjänten Peter Quints skepnad, helt ska få pojken Miles i sitt våld. Pojken dör men guvernanten lyckas rädda hans själ.

Brittens kammaropera fångar på ett genialt sätt de mardrömslikt suggestiva stämningarna och tvetydigheterna i James mästerliga novell, och på borggården till Läckö slott kan man nu för första gången på flera decennier i Sverige uppleva denna musikdramatiska spökhistoria med dess svävande sexuella undertoner.

Det har blivit en av de absolut bästa uppsättningarna under Läckö slottsoperas snart femtonåriga historia. På den upphöjda scenen skapar regissören Patrik Sörling med små medel en obehaglig kvav viktoriansk atmosfär, trots det trevliga tjattret från hussvalorna som pilar iväg till sina bon i slottets takskägg. De pantomimiska mellanspelen är genomtänkta, och det märks att dirigenten Simon Phipps verkligen älskar den här musiken.

Det lyser om Karolina Anderssons sopran, och hon tolkar känsligt ambivalensen hos guvernanten – är spökena kanske bara produkter av hennes överhettade fantasi?

Att föreställningen blir så övertygande hänger i högsta grad också ihop med Oskar Fagelund Svenbergs och Tove Nyquists imponerande insats i de två stora och svåra barnrollerna som Miles och Flora. Det brister litet i vokal demoni hos Daniel Franks Peter Quint, medan Nina Ewald som det andra spöket miss Jessel är kusligt liderlig.

FAKTA

OPERA

» The turn of the screw

av Benjamin Britten

Regi och scenografi: Patrik Sörling

Dir: Simon Phipps

I rollerna: Karolina Andersson, Angela Rotondo, Nina Ewald, Daniel Frank

Scen: Läckö slottsopera

Tid: 2 tim och 20 min

Lennart Bromander