ÅSIKT

Lana Del Ray – äkta fejk

Indieartistens röriga bakgrund och porriga image bara ett trick

Lana Del Rey.
Foto: Foto: Lana Del Rey.com
Lana Del Rey.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Häromveckan gästade Lana Del Rey, en indieartist på gränsen till genombrott, tv-programmet Saturday Night Live. Även om det råder delade meningar om hennes sångprestation verkar Del Rey ha allt som krävs för att ta över tragisk diva-tronen efter Amy Winehouse.

Hon har bott i en trailer park, skapat videos med gör-det-själv-känsla. Hon passar perfekt in i ”gamla Hollywood”-estetiken som hippa amerikaner just nu frossar i.

Och som pricken över i: ett signalement som påminner publiken om vilken tragisk, förvirrad ung kvinna vi har framför oss – ett par porrpumpade läppar.

Lana Del Rey har alla attribut som tyder på att hon är ”äkta”, utan att riktigt vara det.

För i takt med att Del Reys senaste videos spridits på nätet har också en annan video fått spridning. Den föreställer före detta internatskoleeleven Lizzy Grant, en glad platinablond internetmiljonärsdotter som jättegärna vill bli popstjärna. Hon blev ingen Britney, utan Lana Del Rey.

Lizzys platinablonda kalufs täcktes av en kastanjefärgad hårtoning och ett poserande mörker, som en invertering av

hur Norma Jean täckte sitt mörker med en platinablond kalufs och blev Marilyn Monroe.

Det står allt mer klart att Lana Del Rey är en produkt av skivbolaget Interscope, samma bolag som medskapade Lady Gaga. Resultatet är att den autenticitetsdyrkande indiebloggosfär som från början hajpade henne nu känner sig lurade.

Irritationen har inte blivit mindre av att Del Reys tre pressansvariga visat sig nitiska och bland annat övertalat en internetsida att ta bort ett satiriskt inlägg om Del Rey.

Lana Del Rey illustrerar indiekulturens dilemma kring ”autenticitetens” existens i internetåldern. Musiken som en gång i tiden var skyddad av kodord i obskyra fanzines och krävde nördigt letande finns numera tillgänglig för alla på internet. Och i takt med att kulturen blir mainstream finns det pengar att tjäna.

Som komikern Bill Hicks uttrycker det i ett skämt om hur marknadsföringsfolk resonerar: ”Marknadsföringsmotståndare? Det finns mycket pengar att tjäna på den målgruppen.”

Ida Therén