ÅSIKT

Lyckliga machomän

Konstnären som bröt med bilden av fjollan visas upp i Stockholm

1 av 3
”Finlander Studs 1”, 1974.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Snart kickar Pride-veckan i gång i Stockholm. ”Bli homo nu” uppmanar reklamen. Och bredvid pekar tecknade kukar glatt.

Knappast någon som reagerar – men konstnären Tom of Finland (eller Touko Laaksonen som han egentligen hette), var den som först satte starkt fokus på det manliga könsorganet och därmed bröt med bilden av den homosexuelle som feminin och fjolla.

Laaksonen utvecklade såväl lust som ideal under och efter andra världskriget i Finland med hjälp av först tysk, sedan sovjetisk militär.

Från 40-talet visar hans teckningar och bilder konsekvent fram den mycket maskuline och självmedvetne bögen. Bredbent, stolt, till synes mycket lycklig. Det formligen bågnar av välfyllda byxor, sprängande muskler och gigantiskt erigerade lemmar. Och, som om det inte räckte, grenslar dessa machomän därtill stora stockar eller stöter mot grova träd.

Det kan bara inte bli grovt eller hårt nog.

Att ett par står i profil med väldiga kön som nuddar eller omslingrar varandra hör till de gulliga undantagen. Mest skildrar Tom of Finland en flertalig och fysiskt tät manlig gemenskap, där alla är fria att visa upp och känna på alla, och brett leende tillfredsställer och njuter av varandras manliga kroppar.

I teckningarna möts ariskt, amerikanskt och sovjetiskt i en bortom-politiken stiliserad sexuell värld av likartade kroppar, crew cuts, uniformer, supertajta jeans, lårhöga stövlar, kedjor och läder.

I Kulturhusets utställning kan man se förebilderna till den fetischism och s/m som med Vivienne Westwood, Andy Warhol och Chippendales blivit till mode och stil.

Och som gay-ikon går Tom of Finland igen i den poserande porrigheten bland lädermän och muskelbyggare som bland annat gör Pride-paraden till en folkfest.

FAKTA

KONST

Tom of Finland

Kulturhuset, Stockholm

Foajé 3

till och med 19 augusti 2012