ÅSIKT

Obamas mode

Madelaine Levy: Välklädda makthavare gör modet politiskt – igen

1 av 2
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Presidentparet
Presidentparet

Senast modet kändes riktigt politiskt var på 1990-talet.

Designer som Vexed Generation och Katharine Hamnett protesterade då, med sina kollektioner och sitt inflytande, mot miljöförstöring, krig och inskränkning av medborgerliga friheter.

Ledande modetidningen The Face kunde göra reportage från kriget i Afghanistan, eller om konflikten mellan Nord- och Sydkorea.

Sedan kom sekelskiftets överdrivna logotyper och glorifiering av rikemansliv; de politiska slagorden tystnade. Mer eller mindre tills nu, då ett antal trendsättande namn engagerat sig politiskt på ett ovanligt handgripligt sätt.

Den som lyckats väcka modet ur sin slummer är ingen mindre än Barack Obama. Designer som Tory Burch och Barbara Tfank har, enligt Washington post, donerat pengar till hans kampanj. På barackobama.com säljs nu specialdesignade grå huvtröjor med texten ”Let us be clear” (ett av presidentens favorituttryck) av Alexander Wang. Här finns även Obama 12-väskor med hjärtan i stället för stjärnor i amerikanska flaggan, designade av Diane von Furstenberg, och en, eh, hundtröja med budskapet ”I bark for Obama” signerad Marc Jacobs.

Även amerikanska Vogues mäktiga chefredaktör Anna Wintour (hon som spelades av Meryl Streep i Djävulen bär Prada) är sedan Clinton-tiden en engagerad demokrat. På sistone har hon ordnat välgörenhetsmiddagar med kändisar som Sarah Jessica Parker och Scarlett Johansson.

Stödet är säkert välkommet. Sedan förra valet har Obama tappat en del av sina färgstarka Hollywoodsupporters, så han kan behöva en ny uppsättning flärdfulla aktivister. Dessutom sägs en kväll med Wintour och hennes vänner kosta gästerna 40 000 dollar per person.

Council of Fashion Designers of America säger till fashionista.com, att det är naturligt att deras medlemmar röstar på en demokratisk kandidat, då partiets ekonomiska politik och inställning till frågor som homosexuellas rättigheter ofta ligger närmare deras egna åsikter. Men förmodligen spelar även Michelle Obamas dragningskraft en viss roll. Hon har gjort en poäng av att bära spännande inhemska modeskapare och alltid informera pressen om vad det är hon har på sig.

Som så ofta när det gäller politiskt stöd blir därför fördelarna ömsesidiga. Enligt en forskare i ekonomi kan marknadsföringsvärdet för en designer som klär rikets första dam uppgå till 14 miljoner dollar. Det spekuleras dessutom i att Obama tänker tacka Wintour för hjälpen med en ambassadörspost i hennes födelsestad London.

Någon faktisk korrelation mellan vilka modeskapare som stöttar demokraterna och vad som hänger i Vita husets garderob går faktiskt inte att etablera. Men det är klart att kopplingen till Barack och Michelle – som oavsett valresultatet i november kommer gå till historien som det mest välklädda presidentparet sedan Kennedys – är lockande. De har ju lyckats bygga upp en åtråvärd image där motsatsparet glamour och tillgänglighet för en gångs skull förenas. Precis den sortens mix många modehus drömmer om.

Runway to Win kallas samarbetet mellan modevärlden och paret Obama (runway är det amerikanska uttrycket för det vi i Europa kallar catwalk). Låter som win-win säger jag.