ÅSIKT

Hemlös? – så får du en glamourös image

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Regeringen satsar 57 miljoner på de hemlösa och pengarna går till familjen Wallenbergs nya satsning Välfärdscoach AB. Familjens rädsla för att bli beskattade har gått över och i dag vågar de både verka och synas. Den nya generationen Wallenberg vill därför ge något mänskligt tillbaka till samhället. De kampanjstartar med ett tre dagars medeltida gästabud för A-listekändisar koordinerat av Bindan Mickefeldt för att förmedla positiva bilder.

Kusinen Peter ”Bimbo” Wallenberg förklarar att det är hög tid att ta av sig offerkostymen.

– De hemlösa kombinerar ofta fel, för trånga mössor som knappt täcker skallen, varför inte en snygg rock i stället med skräddade detaljer, bryt av med accentfärger och vad är det för fel att försöka få fatt i en slips på stadsmissionen? Men de hemlösa har bra grunder att bygga på, särkilt de med dubbeldiagnoser blandar ofta gammalt och nytt, och kvinnorna har en osviklig känsla för retro. Men våga visa armarna, även om du är heroinist med självskadebeteende!

Kusinen Peter ”Tokan” Wallenberg är entusiastisk över hur sociala medier kan stärka de utslagna.

– Om de ges möjlighet att fejsbooka kan de få massor av livsstilsberöm, om de exempelvis hittar ett oliv-och timjanspäckat stenugnsbakat surdegsbröd i rännstenen. Vi lajkar på fejjan och de känner sig bekräftade. Det är win-win, absolut.

Det viktigaste av allt, framhäver Wallenbergarna, är vad varumärket signalerar och där finns en enorm förändringspotential att kommunicera.

– Allmänheten associerar hemlösa med skrål, bröl och utlevelsefull hedonism. Det visar ett fantastiskt utgångsläge i framkant. Vi har bögarnas imagebyte som förebild. Från fruktansvärda sexmonster till jättesnälla festprissar och hudvårdsfantaster, berättar kusinen Peter ”Gegga” Wallenberg.

– Tack vare gratistidningen QX förknippas bögar med gala och glamour, de har apkul precis hela tiden. Där har de hemlösa mycket att lära sig. Situation Stockholm har börjat sätta kändisar på framsidan, men det räcker inte. De måste börja framställa de hemlösa som värsta partypossen, alltid på ett sjuhelvetes kalashumör. A-lagare, tjackhoror och allmänt sköra på samhällets botten är helt enkelt bäst på fest. Hela svenska folket kommer att älska dem, förklarar kusinen Peter ”Nätpoker” Wallenberg.

Enligt Wallenbergarna ska en stor del av regeringens pengar därför användas för en prajdparad.

– Det skulle betyda mycket för att vi ska vänja oss vid de hemlösa, om de krokade arm med politiker och marscherade förbi jublande stockholmare. Vi måste förstå att de egentligen är som du och jag bara mycket skitigare fulare fattigare med andra alkoholvanor och syn på inredning, avslutar Wallenbergarna och rusar vidare mot nästa sociala händelsehorisont.