ÅSIKT

Säkra kort i tittarkriget

Därför får du bara se gamla dokusåpor i höst

Säkert kort Maria Montazami är tillbaka i rutan än en gång.
Säkert kort Maria Montazami är tillbaka i rutan än en gång.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
Leif Svensson i ”Robinson”
Leif Svensson i ”Robinson”

Första höstveckan är här - i fall för reklamkanalerna, som nu ska ta igen det som förlorats under sommaren.

Public service hade halva rättigheterna till fotbolls-EM och hela OS, vilket gjort att tittarna strömmat till - och de kommersiella tv-husen mer tvingats lägga sig osedvanligt platta.

Då efterfrågan på tv-reklam är fortsatt skyhög från annonsörerna blir de första höstveckorna extremt viktiga för reklam-tv. Men den stenhårda konkurrensen som rått de senaste åren verkar ha hämmat kanalernas vilja att ta risker.

För när tittarna ska vinnas tillbaka är det i princip idel säkra kort. Robinson gör sin femte säsong, Färjan sin fjärde, och TV3 kör ännu ett varv med sina ensamma mammor och Hollywoodfruar. Fler exempel på gamla idéer? Tja, vad sägs om Dallas?

Produktionsbolagen, som utvecklar och säljer in programmen, har länge klagat på att tv-kanalerna är fega, att de väljer bort nya format till förmån för de som gått bra utomlands. TV4:s Körslaget, till exempel, är en svensk idé, som först ratades och inte köptes in förrän den gjort succé i Storbritannien.

Kriskanalen TV3 satsar visserligen på flera nya program i höst, men den nye programdirektören Fredrik Lundberg har sagt att han vill se färre nykomlingsformat och fler återbeställningar framöver.

Så mycket tyder på att kanalerna kommer fortsätta använda gammalt krut framöver