ÅSIKT

HBO och Netflix öppnar vod-utbud för Sverige

Expansiv tid för film på nätet

1 av 2
KULTUR

Stockholm (TT Spektra)

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Med Netflix och HBO får Sverige två nya starka spelare på vod-marknaden.

Nu hoppas branschen att laglig nedladdning av film och tv-serier får sitt stora genombrott.

För än så länge håller vi fast vid våra dvd-spelare.

Det är onekligen spännande tider för filmälskare just nu. Från filmbranschen kommer nästan dagligen nyheter om olika digitala samarbeten och i slutet av sommaren bekräftades nyheten att den amerikanska jätten Netflix ska lansera sin video-on-demand-tjänst i Sverige under hösten. Snabbt därpå meddelades att högprofilerade kvalitetskanalen HBO också kommer till Sverige med sina tjänster innan årets slut. Frågan är vad dessa jättars inträde betyder för den hittills blygsamma digitala, lagliga, konsumtionen av film och tv-serier.

Man skulle kunna tänka sig att de lokala spelarna på marknaden borde darra men så verkar inte vara fallet.

- Den stora konkurrensen är fortfarande från fuldelningen, så ju fler vi är att utöka den lagliga vod-branschen, desto bättre. Vi ser dem som ett lika stort hot som andra, men inte större. De kommer att behöva handla upp rättigheter till samma priser som vi andra redan behövt göra.

Det är där den stora stötestenen ligger, att filmbolagen vill ha mer betalt för sina rättigheter än vad vod-marknaden är värd i dag. Netflix har ju heller inte dvd-aktuella filmer utan erbjuder en katalogtjänst, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler.

Seg start

Ändå har Netflix varit aktiva rättighetsköpare på den svenska marknaden under våren och sommaren och har enligt ryktet en imponerande stor plånbok att handla ur. Exakt hur deras utbud kommer att se ut vill bolaget inte avslöja ännu. Men vid lanseringen i Storbritannien gick det trögt. Enligt Tony Gunnarsson, analytiker på IHS Screen digest, ett stort medieanalysföretag baserat i London, har Netflix utbud inte imponerat.

- Här är Lovefilm en stor spelare och även om Netflix varumärke är starkt, vilket de fick många kunder på, så har de haft svårt att konkurrera. I Norden, som är en liten och fragmentiserad marknad kommer det att bli ännu tuffare, säger Tony Gunnarsson.

Enligt IHS Screen digests analyser kommer den digitala film- och tv-marknaden visserligen att växa snabbt kommande år. Men branschen kommer inte att tjäna särskilt mycket pengar på våra nya konsumtionsvanor.

- Det som kommer att växa mest är så kallad s-vod. Då betalar kunden en summa per månad och kan sedan titta så mycket som möjligt. S-vod är konsumenterna beredda att betala för, men inte lika mycket som för en fysisk dvd. Så även om volymerna går upp så ökar inte värdet av vod-marknaden, säger Tony Gunnarsson.

"Vi är redo"

Att stora jättar som Netflix ändå kommer till Sverige tyder på att vår marknad är intressant.

Enligt Marie Nilsson, vd på konsult- och analysföretaget Mediavision kommer Netflix, HBO och liknande satsningar nu eftersom vi i Sverige uppfyller ett antal nyckeltal.

- Vi har en god bredbandskvalitet och en hög penetration av smarta telefoner och läsplattor och vi är färdigdigitaliserade. Det finns ett stort antal smarta tv-apparater också, men det har konsumenterna inte riktigt hängt med på ännu. Därför finns det en vilja även hos hårdvarutillverkare att knyta avtal med leverantörer med bra innehåll. Det är det som gör detta till lite av en stridsfråga. Netflix kan få det svårt eftersom det finns lokala leverantörer som har de avtalen redan.

På sikt tror Marie Nilsson att de innehållsleverantörer som inte lyckas hamna direkt i tv:n kommer att vara chanslösa.

- Men det finns många vägar in i tv:n och det är därför alla de här företagen kommer in nu. Vi blir allt mer redo, säger Marie Nilsson.

Släng inte dvd:n

Betyder då allt detta fokus på vod-tjänster att svenskarna är beredda att kasta ut sina dvd-spelare? Nja, Tony Gunnarsson anser att ett sådant scenario fortfarande ligger en bit framåt i tiden. Att gå och hyra en dvd eller blu-ray som man kan ta på ligger djupt rotat hos oss och videobutiker som kan komma med erbjudanden i stil med fem filmer och en godispåse kommer att finnas kvar. Ett tag i alla fall.

- Den fysiska marknaden tappar andelar, absolut. Men tittar man på vad konsumenterna spenderar pengar på och vad som ger branschen intäkter så är det fortfarande fysiska skivor. Så kommer det att vara även om fem år. Givetvis kan det komma tjänster och produkter som ändrar allting men vi ska inte lura oss själva och tro att utvecklingen kommer att gå så fort säger Tony Gunnarsson.

FAKTA

VOD-utbudet i Sverige

Miranda Sigander/TT Spektra