ÅSIKT

Grekisk kris – för fria ordet

En grekisk-ortodox munk protesterar mot teaterpjäsen som beskriver Jesus som bög.
En grekisk-ortodox munk protesterar mot teaterpjäsen som beskriver Jesus som bög.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

I går genomlevde Grekland ännu en generalstrejk med stora demonstrationer. Bland annat ropades det till polisen ”Stick, ni är Gyllene gryning i uniform”, vilket på betryggande avstånd kan låta helt paradoxalt, när anhängare till det grekiska nynazistpartiet ju agerar som just – poliser. Fast utan uniform. Klart är att cirka halva poliskåren röstade på dem.

Klyftorna ökar på flera sätt i det grekiska samhället, både ekonomiskt, politiskt och kulturellt. När ledamöter från Gyllene gryning under förra helgen, tillsammans med företrädare för den ortodoxa kyrkan, handgripligen stoppade en teaterpremiär, rungade protesterna. Liksom de gjorde häromdagen då det visade sig att statstelevisionen klippt bort en bögkyss ur Downton Abbey. Censur och homofobi, ansåg vänsterkoalitionen Syriza.

En avgrund skiljer de två händelserna – våldsamheter utanför en teater är rimligen ett par snäpp värre än en bortklippt scen. Ändå är sammanträffandet talande: i båda fallen rörde det sig om homofobi. Pjäsen, som fick sin premiär till slut, är Terrence McNallys Corpus Christi, som beskriver Jesus som bög.

Det är knappast någon överraskning att högerextremister och religiösa extremister oftast reagerar aggressivt på kultur de inte gillar. Att homofobin under en och samma vecka firar triumfer i Grekland är ändå anmärkningsvärt.

Medan alla samtidigt slåss för sin överlevnad i en kraschad ekonomi, undermineras både invandrares och hbt-personers tillvaro. En splittring ingen nation borde ha råd med.