Aftonbladet
Dagens namn: Justus, Justina
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Kultur

Widerbergs sluter cirkeln

Till slut möts arbetarklassens Malmö och det konstnärliga Paris

Arvid och Bo Widerberg i dokumentärfilmen ”Alla är äldre än jag”. Foto: Folkets Bio   Arvid och Bo Widerberg i dokumentärfilmen ”Alla är äldre än jag”. Foto: Folkets Bio

FILM Franska regissören Mia Hansen-Løve, bioaktuell med Min ungdoms kärlek, säger i Dagens Nyheter att hon är besatt av Bo Widerbergs filmer. I hennes sambo Olivier Assayas Venedigbelönade Après mai (Sverigepremiär i vår) går filmens unga röda på en Parisbio och ser Thommy Berggren sjunga kampsång i Joe Hill. Med flera populära dvd-släpp de senaste åren har Widerberg blivit hårdvaluta i Frankrike.

I aktuella Widerberg-dokumentären Alla är äldre än jag är det som om cirkeln sluts mellan arbetarklassens Malmö och det konstnärliga Paris. För även om filmens regissör, sonen Martin Widerberg, gör vad han kan för att förlänga traditionen av problematiska far- och sonrelationer är det i skildringen av Bo och dennes pappa Arvid som filmen vinner sin rätt, inte minst i deras många resor till Paris.

 

Här målar Arvid storögt stadens ståtliga skelett, bland annat tegelstenar jämbördiga Brueghels, medan Bo filmar av målningarna. Tillsammans upptäcker de sedan länge bevingad mark: från kaféerna på vänstra stranden till Champs-Élysées bångstyriga boulevard, alltmedan Les Aventures d’Antoine Doinel från Truffauts De 400 slagen hörs på ljudspåret.

Mycket gick i arv mellan de två parisresenärerna: den rastlösa energin, fantasin och inte minst högmodet. Visserligen var Arvid en misslyckad handelsresande, enligt Mårten Blomkvists biografi Höggradigt jävla excentrisk, men liksom Keve Hjelms pappa i Kvarteret Korpen ändå lite förmer än omgivningen, därtill alltså konstnär.

 

Efter Barnvagnen och Kvarteret Korpen 1963 – båda i sömmen mellan proletär måttfullhet och försöken till förfining – gick Widerberg allt djupare in i den konstnärliga processen. I Godarddoftande Kärlek 65, om en otrogen filmregissör, levde han ”helt för att försätta sig i skapande läge”. Om inte konst för konstens skull, så väl liv för konstens skull – till varje pris. ”Hur mycket kan man skita i andra för att det ska svänga för en själv?”, undrar Widerberg.

Lär de exklusiva arkivfilmerna ut något så är det behovet av andlig utpost, blicken bort från drömmarnas enkla boning i Malmö till det fria, konstnärliga Paris. Alls inte en ovanlig vision, och i detta fall rakt nedärvd från fadern.

SENASTE NYTT

Kultur

Visa fler