Aftonbladet
Dagens namn: Evert, Eilert
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.
Startsidan / Kultur

Alla bitar på rätt plats i ”Maskeradbalen”

Fulländad till och med med anakronistisk kostym och scenografi

Marianne Staykov Hellgren och Fredrik Zetterström i ”Maskeradbalen”.   Marianne Staykov Hellgren och Fredrik Zetterström i ”Maskeradbalen”.

En fin grej med kultur är att den aldrig sker för egen räkning, utan alltid i hänvisning till annan kultur, andra händelser och sig själv. Därför kom Folkoperans postmoderna uppsättning av Maskeradbalen tidigare i höst undan med att med reducerad orkester våldföra sig på Verdi-verket med lyckat resultat. I höstens uppsättning nummer två, denna gång på Kungliga Operan, gör man i programmet självmedvetet avkall på en sann och trogen tolkning. Och visst förpliktigar en uppsättning av en opera som kommit att betraktas som vår national­opera på nationalscenen. Det går naturligtvis inte heller att bortse från den historiska kontexten – Gustav III blev mördad i det gamla opera- huset beläget där det nuvarande står.

Tobias Theorell lyckas skapa trovärdiga människoöden ur figurerna i operan som är tids­lösa. Det politiska dramat får ge vika till förmån för ett drama som fokuserar på vänskap och lojalitet, som jag skulle vilja säga är det stora passionsdramat i detta verk. Det är upplyft­ande att se Andrea Carè som en modern kung Gustav, mer en Zlatan, än en vålnad av tidigare inkarnationer. Att låta honom ta plats i kungalogen var ett riktigt fint drag med tanke på tidigare sagda om historia, plats och kontext som hör till denna opera.

Emma Vetter som Amelia är passionerad med en karisma som gör att hon upplevs som riktig. Hennes desperation på galgbacksscenen lämnade nog ingen oberörd. Hennes röst förefaller att ha blivit något mörkare, vilket ger den en mogen fyllighet. Även om Kungliga Operan tenderar att vara fånigt kyska i sina gestaltningar av sex och passion, var i detta fall den återhållsamma åtrån mellan Gustav och Amelia till en fördel. Fredrik Zetterströms Anckarström visar en övertygande komplexitet i utvecklingen från lojal vän till svartsjuk make. Marianne Hellgren Staykov som pagen Oscar var energisk och tuff – en perfekt parodi av parodin av flickpojken i kvinnokläder.

Med tanke på konstens frihet att leka med tid och rum gör det inget att det är en något anakronistisk kostym och scenografi. Kostymdramat utspelas bland elhissar och glödlampor och en mörk bakgård i betong, samtidigt som realismen bryts av en guldskog och girlanger och ett myller av lysdioder. Summan av allt detta och med Pier Giorgio Morandi vid pulten gör att Maskeradbalen blir mer än konventionell, den blir fulländad med alla bitarna precis där de ska vara.

Opera

» Maskeradbalen

av Verdi

Regi: Tobias Theorell

Scenografi: Magdalena Åberg

I rollerna: Andrea Carè, Emma Vetter, Fredrik Zetterström, Susanne Resmark, m fl

Dirigent: Pier Giorgio Morandi

Kungliga Hovkapellet

Scen: Kungliga Operan

Speltid: 2 tim 50 min

SENASTE NYTT

Visa fler