ÅSIKT

Om du inte gillar den här notisen är du en idiot

Kommentarsfält kan avgöra läsarnas uppfattning om en artikel

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Är det här en notis värd att läsa? Din åsikt kan påverkas av artikelkommentarerna under den. (De som läser i papperstidningen får bestämma helt själva).

Enligt en studie gjord av den amerikanske forskaren Dominique Brossard kan nämligen tonen i kommentarsfälten avgöra läsarnas uppfattning om en artikel.

Brossard lät 1 183 personer läsa ett blogginlägg om nanosilver, bakteriedödande partiklar som har både positiva egenskaper och risker. Hälften av gruppen fick också läsa ett antal hätska kommentarer – fyllda av svordomar och påhopp – som både var positiva och negativa till den nya tekniken.

”Om du inte inser fördelarna med nanosilver är du en idiot”, är ett exempel. Den andra halvan av gruppen läste lika många kommentarer med samma budskap – dock skrivna i ett betydligt mer sansat tonläge. Resultatet förvånande forskarna. De som läst de balanserade kommentarerna hade ungefär samma inställning till nanosilver som de hade tidigare. Den andra hälften, däremot, kände sig betydlig säkrare på den åsikt de hade innan de läst kommentarerna. De som tidigare såg risker med nanosilver var nu alltså ännu mer övertygade om riskerna, och vice versa – trots att argumenten inte var särskilt begåvade.

En åsikt som ibland lyfts upp i debatten om artikelkommentarernas vara eller icke vara på nyhetssajter är att de ”inte tillför något” till artiklarna. Men det verkar de ju faktiskt göra, nämligen mer polarisering.