ÅSIKT

Ridå för Judiska på Djurgården

Teatern lägger ner efter 18 år

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Efter 18 år ute på Djurgården avslutar nu Judiska Teatern där sin verksamhet. Robert Weil, finansiären bakom teatern och en Sveriges få verkliga konstmecenater, vill söka samarbeten med andra institutioner, rimligen med förhoppningen att den högkvalitativa, experimenterande scenkonst som de pengar som köper tid har åstadkommit, ska kunna produceras på andra scener.

Föreställningar som Kristallvägen (Katarina Frostensons pjäs), Noréns Stilla vatten, Steve Reichs Different trains eller Ohad Naharins Furo, utställningen kring Nelly Sachs (Flykt och förvandling) och de vackra böckerna kring Marguerite Duras i samband med Hundarna i Prag … listan är kanske inte den längsta, men den är vacker.

En sak som politikerna borde lära sig av denna teaters verksamhet är att visst, det kostar, men se på resultatet. Ett land eller en stad med ambitioner inom scenkonsten hade för länge sedan försökt få en del av denna sceniska kaka, bara för att kunna stoltsera. Nu får andra institutioner, i bästa fall också inom Sveriges gränser, möjligheter som staten allt ivrigare försöker beskära. Experiment? Gudbevare oss …