ÅSIKT

Google stoppar ”ogooglebar”

Nätjätten villstyra språket med sin dominans

KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

När Språkrådet sammanställde sin nyordslista 2012, den årliga förteckningen över nya ord i svenska språket, fanns också ”ogooglebar”. Nyordslistan är en sorts trendspaning, ett ord uppmärksammas och definieras. Ogooglebar beskrevs i listan som något ”som inte går att hitta på webben med en sökmotor”. Nu ska ordet tas bort från listan efter påtryckningar av – Google.

Ogooglebar bekräftar, tillsammans med det vid det här laget väl etablerade verbet googla, Googles stora dominans som sökmotor. Att Google i ett sådant läge kräver att ogooglebar tydligare ska definieras som något som inte kan hittas med hjälp av just Google är förstås bara bisarrt. De borde tvärtom glädjas över att ogooglebar betyder slutet på internet.

När ett varumärke dominerar så mycket att det till och med används om andra, liknande varor och tjänster, borde detta vinnande märke kanske vara nöjt. Vet inte om Vespa till exempel protesterar högljutt när det används lite slarvigt för mopeder och motorcyklar av scootermodell.

Språkrådets chef Ann Cederberg säger sig vilja ha debatt och har därför gått Google till mötes. Men mer exakt vad hon vill ha debatt om förstår man inte riktigt. Megastora företags rätt att ropa på jurister när de inte får som de vill? Eller språkets varumärkesfiering? Eller bara att Språkrådet inte har resurser att själva driva frågor de tror på?