Aftonbladet
Dagens namn: Marta
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Kultur

Volvo-reklamen: Gradvall sålde sin trovärdighet

Förstärkte som ”berättare” budskapet i filmen med Zlatan

Jan Gradvall.   Jan Gradvall.

Volvo personvagnar har bestämt sig för att förmedla bilden av ett företag från ett kärvt men samtidigt modernt och mångkulturellt land. Reklambyrån Forsman & Bodenfors kokar följaktligen soppa på Zlatan Ibrahimovic, Max Martin, svensk fjällvärld, en customiserad familjebil, nationalsången och en inklippt kronhjort och hoppas att folk ska fatta konceptet.

Men för att verkligen nå ut krävs en berättelse. Utan ett narrativ uppstår ingen branding, inget djup. Konflikterna och drivkrafterna måste utvecklas, annars riskerar resultatet att tolkas fel. Dessutom måste det byggas en hype.

Det är här journalistiken kommer in. En berättare med trovärdighet och tillgång till den rätta målgruppens kanaler kontaktas och erbjuds exklusiv tillgång till inspelningen, kreatörerna och stjärnan. Så jobbar reklam- och pr-branschen. Inget konstigt med det. Författare och popstjärnor görs tillgängliga när det finns en produkt att sälja, journalister blir verktyg i kampanjer. Men det är inte – eller ska inte vara – oproblematiskt.

 

Få tycks så villiga att acceptera funktionen som branschens egen berättare som Jan Gradvall. Den roll han kliver in i när han för Dagens Industris weekendbilaga bevakar produktionen av Volvos reklamfilm är copywriterns.

Branschtidningen Resumés brandingbloggare Jackie Kothbauer gratulerar Forsman & Bodenfors till valet av Jan Gradvall som sin ”oberoende berättare”. Han är, enligt Kothbauer, ”skillnaden som gör skillnaden”. Volvos chef för marknadskommunikation Per Carleö konstaterar att världen ser annorlunda ut, att annonstavlorna spelat ut sin roll. ”Vi har ett helt annat mediesamhälle i dag”, säger han. Budskapet kommer bäst ut i en berättelse.

 

Gradvall skriver fram kylan, mörkret, slitet och de tuffa besluten bakom filmen. Han sitter sedan i TV4:s morgonsoffa och pratar om arbetet med sin egen artikel och ger oss inblick i livet som inbäddad. Volvo och reklambyrån har lyckats, kontexten är satt; fotbollsspelaren från Rosengård, musikproducenten med världen för sina fötter, bilen som klarar klimatet - i landet som välkomnar förändring. Zlatan Ibrahimovic fick 12 miljoner för sin insats. Jag hoppas att även Jan Gradvall fick bra betalt för att sätta sin trovärdighet i pant. 

Om Aftonbladet