ÅSIKT

Majakovskij + Sylvia Plath = sant

Amanda Svensson, författare.
Foto: Khashayar Naderehvandi
Amanda Svensson, författare.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Att vrida och vända på vuxenblivandet, tvåsamheten och vänskapen genom att placera kontrahenterna på en folkhögskola och låta dem gå ett år där kan vara ett bra drag. I Amanda Svenssons nya roman, hennes tredje och den första sedan Augustprisnomineringen 2011 för Välkommen till den här världen är en mörk historia. Den handlar åtminstone på ytan om beroende och makt, om en kärlekshistoria som börjar lekfullt men snabbt förvandlas till en destruktiv, helt fruktansvärd berättelse om förtryck i kärlekens namn.

Folkhögskolan är den yttre ramen och visst finns här en nära skildring av den blandning av sammanhållning och ensamhet som karakteriserar en sådan plats. Huvudpersonen, som är så blank att hon namnges av andra, sitter på taket och iakttar, när hon inte träffar sin älskare. Med honom dras hon längre och längre in i en litterär lek där han är Majakovskij, Ted Hughes eller TS Eliot, hon Lilja Brik, Sylvia Plath, Vivienne Haigh-Wood. Han definierar henne och hon spelar med.

En ytterligare skruv tillkommer när svärmisk vänskap uppstår mellan huvudpersonen och en annan ung kvinna: de blir Mary Read och Anne Bonny, och hämtar styrka och visioner ur ett elaborerat berättande och lekande med piratklichéer.

Allt det där jag sa till dig var sant är både en allegori över litteratur- och kulturhistorien, där rol- lerna är endimensionella och trånga, och en relationsskildring. Amanda Svensson kämpar för att få ihop det drömska, som tågresan som Majakovskij och Lilja Brik företar – i kontrast till vandringar på tågspår i det mer realistiska narrativet. Och det lyckas ofta, romanen är stilsäker.

Men berättelsen, allegorisk eller ej, går inte så djupt som förväntat. Även om ämnena är intressanta är det som om alltför mycket trycks in på alltför lite plats. Det hade behövts mer svindel, fler rollspel, djupare personporträtt för upplägget är lovande, inte minst när de hyperrealistiska tiderna tycks ha nått vägs ände.

FAKTA

ROMAN

Allt det där jag sa till dig var sant

Amanda Svensson

Norstedts