ÅSIKT

Överklagande kan rädda kulturhus

Kommunaliseringsplaner i Jönköping stoppas tillfälligt

Jönköpings kulturhus.
Jönköpings kulturhus.
KULTUR
Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Den 25 april i fjol beslutade den borgerliga majoriteten i Jönköping att kommunalisera stadens självstyrande kulturhus.

Bakom beslutet låg en kampanj från moderata kommunalrådet Mats Green. I åratal hade han retat sig på att kulturhuset hyste ett socialistiskt bokkafé, som till råga på allt sålde Israelkritiska t-shirts. När Kulturhus­föreningen, som efter en ockupation skött huset i 30 år, vägrade vräka dem med motivet att yttrandefriheten väger tyngre än ett kommunalråds tolkningar, ja då måste också Kulturhusföreningen ut. Kommunen skulle ta makten över huset.

Med beslutet i kommunfullmäktige var den politiska striden - tillfälligt - över.

Den juridiska tog sin början.

Kulturhusföreningen har via överklaganden och annat nu lyckats förhala kommunaliseringen. Och i mars tvingades kommunen, efter en förlikning i tingsrätten, acceptera att hyreskontraktet inte löper ut förrän vid årsskiftet 2014/15.

Det är en klockren seger för Kulturhusföreningen. För innan dess är det val, och det är inte omöjligt att kommunaliseringsplanerna kan ändras om vänsterblocket vinner.

Samtidigt träder nu också ett annat tungt motiv för kommunens iver att ta över Kulturhuset fram: Tändsticksområdet, där kulturhuset ligger, ska säljas.

Vaga idéer kring detta har funnits länge, men har hamnat helt i skymundan för debatten kring t-shirts och självbestämmande.

En lokal entreprenör, AB Brandtornet, vill köpa klabbet och bygga bostäder och företagslokaler.

Och då kan man förstås inte ha en bråkig kulturhusförening på halsen. Kommunen måste ju ha makten över det de säljer.

Här sluts också ett slags småstadscirkel. Den som driver och äger Brandtornet är Lennart Nilforsen och hans söner. När kulturaktivister 1982 ockuperade den gamla brandstationen i staden, var samme Lennart moderat kommunalråd. När ockupanterna sedan bytte brandstationen mot det nuvarande kulturhuset såldes denna till just Lennart Nilforsen. Det köpet la grunden till hans fastighetsimperium.

Det är alltså gamla bekanta som möts igen.

Flera andra bolag har också anmält intresse - rädda att guldklimpen ska säljas till Brandtornet utan att de får vara med och konkurrera. Men allt pekar på att det blir just Brandtornet som får köpa. Varken kommunalrådet Anne-Mari Nilsson (C) eller oppositionsrådet Elin Rydberg (S) tycker att fler intressenter ska släppas in. ”Det är Brandtornet som kommit med en bra idé, då har de förtur” säger Ann-Mari Nilsson (Jönköpings-Posten 29 mars.)

Därför är det plötsligt bråttom på kommunkontoret. Beslutet ska hastas fram, och helst klubbas redan före valet - vilket effektivt skulle bakbinda en framtida ny politisk majoritet.

Och Mats Green?

Han lämnar kommunpolitiken och kandiderar till riksdagen.

Jönköpings kulturliv till fromma.